2022.12.20. 13:42
Nincs őrültek háza a Békés megyei futárszolgálatoknál
Egyre többen rendelik meg online, otthonuk kényelméből a karácsonyi ajándékokat. Az elektronikus kereskedelem folyamatos növekedésével a küldemények száma is évről évre emelkedett, ez a tendencia viszont idén megtorpant. A postán is hasonló a forgalom, mint a korábbi évek karácsonyai előtt.
Erős Károly, a Sprinter futáraként Békéscsabán "szórja" a csomagokat. Fotó: Bencsik Ádám
A Magyar Posta Zrt. Társasági Kommunikációs Osztályán elmondták, az elmúlt hetekben jelentősen nőtt az online rendelt küldemények száma, várhatóan karácsonyig tovább emelkedik majd a csomagforgalom a logisztikai depókban. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján karácsony előtt mindig több ügyfél fordul meg a postákon, Békés megyében idén is plusz ablakokat nyitottak az ügyfélforgalom kezelésére.
– A 20-áig feladott küldemény biztosan megérkezik a fa alá, feltéve, ha pontosan címezték meg, figyeltek az olvashatóságra, feltüntették a címzett telefonszámát; ezek jelentősen megkönnyítik a kézbesítést – tették hozzá.
A futárszolgálatok is forgalomnövekedést tapasztalnak az elmúlt hetekben, ám a küldemények mennyisége jóval elmarad a korábbi évek karácsony előtti időszakához képest.
– Nem költenek olyan bátran az emberek, nincsen akkora csomagmennyiség, mint korábban. A tavalyi szezonhoz képest legalább 20 százalékkal esett vissza a forgalom, nincs az a pörgés, ami jellemző volt ilyenkor – sorolta tapasztalatait Kukely János. A Game Invest Kft. ügyvezetője, a Sprinter Futárszolgálat alvállalkozója hozzátette, a megyében tizennégy, Békécsabán három-négy futáruk dolgozik jelenleg. Szinte valamennyi pakk kiszállítását azonnal meg tudják oldani saját létszámmal, munkaerő-átcsoportosítás nélkül. Idén december 24-én sem lesz szükség ügyeletre, ha mégis marad csomag, akkor kiszállítják.
– Az energiaárakkal kapcsolatos változások miatt az emberek óvatosak, szerintem ezt minden kereskedő érzi. A nehézségek dacára bízok abban, hogy jövőre jobb lesz a helyzet, nem lesz ekkora az infláció, mernek majd költekezni a vásárlók – tette hozzá.
Bujdosó Zoltán, a GLS Békéscsabai depójának üzemeltetője elmondta, cégük idén ugyanannyi csomagot visz ki, mint tavaly karácsony előtt. Tavasszal, a koronavírus hullámakor volt nagyobb mennyiség, utána 15 százalékos visszaesést tapasztaltak, most pedig a stagnálás jellemző.
– Minden évben megvolt a 20-30 százalékos növekedés, ez most elmaradt, az emberek kivárnak, figyelembe veszik a rezsiszámláikat. Bízunk benne, hogy jövő tavasszal újra felfutnak a rendelések – sorolta Bujdosó Zoltán, hozzátéve, jelenleg harminchat állandó emberük van, most, az ünnepek közeledtével pedig három beugrós segít a kiszállításban. A futárok naponta százharminc csomagot visznek ki, harminc százalékkal többet, mint egy átlagos évközi napon. A kiszállítás díja növekedett, aminek fő oka az infláció, és az, hogy a céges autókba augusztustól nem vásárolhatnak ársapkás üzemanyagot. Bujdosó Zoltán hangsúlyozta, a megrendelők egyelőre megértőek, a szállítási díjak 20 százalékos emelkedése elenyésző az élemiszerárak robbanásához képest.
– Az automatákat egyre többen veszik igénybe, sokaknak kényelmesebb, hiszen nem kell otthon várni a futárt. Békésben húsz-harminc ilyen csomagpontunk működik, ezek forgalma az utóbbi időben jelentősen nőtt – tette hozzá.
A szélesebb választék és a kedvezmények miatt vásárolunk online
Morvai Réka békéscsabai édesanya elmondta, szerinte a helyi üzletekben nincsen túl nagy választék, ezért szinte minden ajándékot online rendel meg a szeretteinek.
– A játékokat, parfümöt, táskát is futárszolgálat hozza, az internetes boltokban sokkal jobb akciókat hirdetnek. A kiszállítási díj sajnos elég magas, ezért is igyekszem több dolgot egy helyről rendelni. Az internetes böngészéssel sok időm elmegy, de összességében jobban megéri online rendelni. Évek óta élek a netes vásárlás lehetőségével, de mindig fontos szempont, hol, mennyibe kerül a házhozszállítás – részletezte.