2023.02.03. 06:30
Gyulai óvodások készítettek különleges évszakos társasjátékot
A környezetvédelmet könnyed formában a középpontba állító évszakos társasjátékot készítettek a gyulai Béke sugárúti óvoda Micimaci csoportjának négy-hatéves óvodásai a közelmúltban Bajóné Aradszky Anett mesterpedagógus vezetésével. A játék egyszerre fejleszti a kreativitást, az ügyességet, a matematikai készséget és a környezeti gondolkodást.
Fotók: Für Henrik
Bajóné Aradszky Anett évek óta működtet művészeti projektet az óvodában.
– Olyan tematikát igyekeztem összeállítani, amely fejleszti a gyerekek kreativitását, gondolkodásmódját, érzelmi kifejezését – fogalmazott az óvodapedagógus. – A foglalkozások egyik fontos eleme a közös alkotómunka.
A közelmúltban elkészült újítással kapcsolatban elmondta, az ötlettel kicsit visszanyúlt a régebbi korokhoz.
– Úgy gondoltam, hogy csoportunk tagjai biztosan örülnének, ha közösen hozhatnának létre egy esztétikus és izgalmas társasjátékot, amelyet a mindennapok során is használhatnának – tette hozzá a szakember. – A gyerekekkel együtt megbeszéltük, hogy mi az a téma, amihez a legtöbbet tudnák rajzolni, és az évszakokat választottuk, amelyekről folyamatosan tanulunk. Ezt követte a tervezés, ami szintén közösen zajlott, együtt határoztuk meg, hogy mekkora legyen a társasjáték, mik legyenek a szabályok.
Bajóné Aradszky Anett négyfelé osztotta a felületet, illetve megrajzolta a mezőket, amelyeket ebben az esetben lépegető felhők alkottak. Ez utóbbiakat már a gyerekek húzták ki filccel, és szintén ők rajzolták meg a évszakoknak megfelelő ábrákat, ábrázolásokat. Eközben nagyon figyeltek egymás munkájára, arra, hogy mindenkinek jusson felület, ezalatt egészen remek rajzok születtek.
A katicabogártól a gólyán át a kukoricáig számos alkotás született a télhez, a tavaszhoz, a nyárhoz és a télhez kapcsolódva.
Miután az óvoda programjához hozzátartozik a közlekedésbiztonság, az intézményben egy közlekedési park is található, így ez a tematika is szerepet kapott a társasjátékban. Mivel a gyerekek még nem tudnak olvasni, így különböző ábrák segítik az eligazodást, szimbólumok jelzik például, hogy mennyit lépjenek előre vagy éppen hátra. S közben játékosan, gyakorlati tudás szerezve fejlesztik magukat, például ha a vizet megtisztítják a szeméttől, vagy ha meglocsolják a virágokat, előreléphetnek. Mindez jól szolgálja a környezeti nevelést, ahogy az is, hogy maga a társasjáték a Dürer nyomdából származó újrahasznosított anyagból készült.
– A környezettudatos magatartás tudatosításában nagyon fontos, hogy az ismereteket tapasztalati úton sajátítsák el, gyakorlati úton érezzék, hogy mi a jó és mi a káros – emelte ki Bajóné Aradszky Anett. A mesterpedagógus elmondta, hogy munkatársával, Mártonné Csonka Gabriellával közösen arra törekednek, hogy minél többen mozduljanak ki a négy fal közül, a konkrét élményeket, tapasztalatokat nagyon fontosnak tartják, ezért is jártak busszal és vonattal a környező városokban, de voltak például kenuzni is, aminek emléke, felidézése ugyancsak helyet kapott a társasjátékban is, ahogy például a közös fagylaltozás is.
A matematikai gondolkodást is fejleszti
Az évszakos társasjátékban a gyerekek a Naptól indulnak és az Évszak tündérek palotájában érnek célba. Bajóné Aradszky Anett ennek kapcsán elmondta, hogy a csoportban az Évszak tündérek segítségével tanítja, hogy mi jellemző az egyes időszakokra. A mesterpedagógus szólt arról, hogy a játék az említett környezettudatosság mellett például a matematikai gondolkodást is segíti, játékos módon rögzíti a gyerekekben a számokat, valamint a számolást.