2023.05.12. 14:02
Az első női vezetők beszéltek a közlekedésbiztonságról Békéscsabán
2015 óta rendezik meg Magyarországon május 11-én a közlekedési kultúra napját azért, hogy felhívják a figyelmet a balesetmentes, kulturált közlekedésre. Sós Imre szervező elmondta, a korábbi években szakhatóságok képviseletével tartottak ilyenkor egy tájékoztatót a média részére. Ezúttal azonban a közlekedés különböző területeiről hívtak meg olyan hölgyeket, akik saját területükön elsők voltak a női sofőrök, kapitányok között.
A kulturált, biztonságos közlekedésre hívták fel a figyelmet
Fotó: Bencsik Ádám
A május 11-én, Békéscsabai Turisztikai Főpályaudvaron megrendezett eseményre ellátogatott Kovács Andrea, a Waberer's női nemzetközi kamion sofőrje, Kubics Vivien, a Volánbusz női távolsági buszvezetője, Háy Imre Attiláné, a MÁV első női motormozdony vezetője, Nagy-Tóth Dóra, a Legenda Kft., egyben a budapesti hajózás első női hajóvezetője, illetve Czigány Ildikó, a MALÉV első női személyszállító kapitánya is. A vendégek megosztották tapasztalataikat a hazai közlekedési morálról, illetve elmesélték, mi vitte őket a választott hivatásuk felé.
A meghívottakkal Sós Imre, a Zerge Ifjúsági Túrasport Közhasznú Egyesület elnöke, a Békéscsabai Turisztikai Főpályaudvar állomásfőnöke beszélgetett.
Kovács Andrea kamionsofőr elmondta, rohanó világban élünk, de nagyobb türelemmel kellene közlekedni az utakon. Kamionsofőrként kiemelte a holttereket és elárulta, a mellettük, mögöttük haladó gyalogost, kerékpárost vagy autóst fentről, a vezető ülésből nem mindig lehet látni.
Kovács Andrea többségében nemzetközi utakon jár, így különbséget tud tenni a magyar és a külföldi közlekedési morál között. Elmondta, más országokban, például Angliában türelmesebbek az emberek, mint itthon.
Kiemelte a közelmúltban homokvihar miatt kialakult tömegbalesetet, és felhívta a figyelmet arra, hogy a követési távolság és a haladási sebesség nem megfelelő megválasztásával nagyon könnyen okozhatunk balesetet.
A látási viszonyok megváltozásával egy hirtelen fékezéssel ez a teljes súlyával negyven tonnás szerelvény nem képes megállni negyven méteren belül
– fogalmazott.
Kubics Vivien, a Volánbusz női távolsági buszvezetőjének gyermekkori álma volt, hogy egy ekkora járműre üljön. A közlekedési kultúrával kapcsolatban azt emelte ki, fontos lenne, hogy jobban odafigyeljünk egymásra.
– Amikor megérkezik a busz és valaki fel szeretne szállni, akkor egyértelműen jelezze utazási szándékát. Felszállásnál ne tolakodjon, figyeljen az előtte haladóra, ne próbálja meg fellökni vagy kikerülni a másikat – ezeket sokszor tapasztalom munkám során. Ez az agresszív magatartás utasként sem megfelelő. Utazás közben is legyünk körültekintőek, az utastársainkra, a vezetőre vonatkozóan – elhangzott, gyakori probléma a kihangosítva telefonálás, zenehallgatás, ezzel zavarva az utastársakat és a vezetőt is.
Kubics Vivien az autósokkal kapcsolatban azt tapasztalja, hogy ahelyett, hogy lassítással, gázról való lelépéssel segítenék a busz elindulását nagyon sokan inkább agresszíven rálépnek ilyenkor a gázra, hogy a busz elé kerüljenek.
Háy Imre Attiláné mozdonyvezető arról beszélt, sajnos egyre több közlekedési baleset történik, ennek oka az emberek figyelmetlensége, türelmetlensége, illetve nagyon sokszor a bedugott fülhallgató, telefonozás. Kiemelte, sokan tévesen értelmezik a KRESZ-t is. Hangsúlyozta, vasúti átjárón még akkor is lassan, fokozott figyelmességgel, körbe nézve kell áthaladni, ha a lámpa fehéren világít.
Nagy-Tóth Dóra hajóvezető is azt emelte ki, hogy nagyon sokat számít az odafigyelés és az előzékenység a vízen is. Azt tapasztalja, hazánkban rendkívül agresszíven közlekednek az emberek, mindenki nagyon siet. Neki hajóvezetőként elsődleges szempont a biztonság, az, hogy az utasokat épségben le tudja szállítani.
– A személyzetemmel együtt mindent elkövetünk annak érdekében, hogy az utasok biztonságban érezzék magukat, és biztonságban is legyenek. Ez néha nem könnyű, hiszen vannak olyan rendezvények és olyan renitens vendégek, akiket nehéz kordában tartani, de mindig sikerül - ismertette. A leggyakrabban az fordul elő, hogy nem veszik figyelembe a hajón a tiltó táblákat, ezzel veszélyezteti a saját testi épségét és a személyzetnek is plusz stresszt okoz.
Czigány Ildikó, a MALÉV első női személyszállító kapitánya elárulta, amikor először híre ment annak, hogy a MALÉV-nek van egy női repülőgép vezetője, pszichológiai tesztek készültek, amivel azt szerették volna bizonyítani, hogy a nők miért jobbak ebből a szempontból.
Ugye tipikus hozzáállás, hogy a nők nem tudnak autót vezetni, nincs térérzékük, ilyeneket szoktak mondani. Viszont elkezdtek arra koncentrálni, hogy a nők sokkal szabálykövetőbbek és a vezetésben nem a "kivagyiság" vezérli őket, ellenben nyugodtabb, megfontoltabb mentalitás jellemző rájuk
- fogalmazott.
A közlekedési kultúrával kapcsolatban elmondta, repülőgép vezetőként szerencsére rengeteg szabálynak kell megfelelni, így nincs is mód attól eltérően viselkedni.