2023.09.11. 17:30
Magasabb fizetést kaphatnak a pedagógusok: az életpályatörvényről tartottak fórumot Békéscsabán
A pedagógusok új életpályájáról szóló törvény került napirendre azon a fórumon, amelyet a Nemzeti Pedagógus Kar Békés vármegyei elnöksége hívott életre hétfőn Békéscsabán, az Andrássy Gyula gimnáziumban. A grémium Békés vármegyei elnöke, dr. Sióréti Gabriella elmondta: a vonatkozó jogszabályok elfogadása előtti tárgyalásokban részt vett a kar. A mostani rendezvényt pedig azért szervezték, hogy segítsenek a pedagógusoknak eligazodni a jelenlegi – mint fogalmazott, nem egyszerű – jogi helyzetben.
A Nemzeti Pedagógus Kar békéscsabai fórumán dr. Kozák András mutatta be a pedagógusok új életpályájáról szóló törvényt. Fotó: Bencsik Ádám
A kar országos elnökségének tagja, Szaszák Csaba szintén azt hangsúlyozta: azért tartották a fórumot, hogy megfelelő tájékoztatást adhassanak, hogy tényeket mondhassanak, amelyeket nincsenek félremagyarázva. Megerősítette, hogy az életpályatörvény elfogadása előtt voltak egyeztetések a kormány részéről, ahogy a szakszervezetekkel, úgy a karral is. Úgy véli, a jogszabályban van, ami előremutató, lehetőséget teremt arra, hogy a szakemberek a teljesítményértékelési rendszeren keresztül magasabb béreket kaphassanak, ugyanakkor szerinte a pedagógushiányt egyelőre nem oldották meg.
– A pedagógusok új életpályájáról szóló törvény és annak végrehajtási rendelete számos kihívás elé állítja az intézményi menedzsmenteket a munkáltatói feladatok vonatkozásában. Lényeges, hogy valamennyi pedagógus, nevelő-oktató munkában részt vevő – vagy ahogy a törvény fogalmaz: köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló – megismerje azokat a szabályokat, azokat az új jogintézményeket, amelyek a foglalkoztatásukat meghatározzák 2024-től – mondta dr. Kozák András tanügyigazgatási jogi szakértő, kiemelve: a fórumon a szabályok értelmezése volt a feladat.
– A jogszabály megalkotásának célja az volt, hogy a pedagógus illetménye az elvégzett teljesítményhez igazodjon. Az eddiginél rugalmasabb keretek között, objektív kritériumok, jogszabályokban meghatározott szempontok szerint az intézményi menedzsment dönthessen arról, hogy az, aki jobban, többet dolgozik, többet is keres – folytatta.
Úgy véli, megfelelő finanszírozás esetében teljesülhet az, amit a kormány vállalt. Azaz, hogy 2025-ig Magyarországon a pedagógusok átlagbére eléri a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott diplomás átlagbér 80 százalékát, és hogy ez a szint 2030-ig fenn is marad. Kiemelte: a köznevelési törvény nem ad módot olyan mértékű illetményemelésre, mint ahogy arra viszont az életpályatörvény végrehajtási rendelete lehetőséget teremt. Az Európai Unió vállalta, hogy a béremeléshez jelentős összeget bocsát Magyarország rendelkezésére, Magyarország pedig vállalta, hogy megalkotja az ehhez szükséges jogi szabályozási keretet, ezért született meg az életpályatörvény.