2023.09.21. 18:01
Újabb 24 kilométernyi út újult meg Békésben
Tájékoztatók álltak a Békés vármegyei közgyűlés csütörtöki ülésének középpontjában. Az egyik legnagyobb érdeklődéssel kísért témának ezúttal is a vármegyei közúthálózattal kapcsolatos szakmai anyag számított.
Zalai Mihály az útfelújítások jelentőségére hívta fel a figyelmet
Fotó: Bencsik Ádám
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Vármegyei Igazgatósága jelenleg 1476 kilométernyi útszakaszt, 97 hidat és 135 kilométernyi kerékpárutat üzemeltet – mondta el Cserkúti András. A társaság vármegyei igazgatója kiemelte, 2015 és 2020 között évente átlagosan 19,7 kilométernyi utat újítottak fel Békésben, ez a szám 2021-ben 43,6 kilométerre, 2022-ben 55 kilométerre emelkedett.
– 2021-ben sikerült megduplázni, 2022-ben pedig közel megtriplázni az évente felújított szakaszok hosszát – tette hozzá a szakember. – Idén némi visszaesés figyelhető meg, jelen pillanatban úgy látjuk, hogy közel 24,5 kilométer utat tudunk felújítani.
Mint kifejtette, a munkálatok négy lábon állnak. 4,4 kilométernyi felújítás a Magyar Falu Program forrásaiból valósul meg, 1,6 kilométer saját feladatforrásokból, mintegy 14 kilométer az úgynevezett TOP program maradványforrásaiból, 4,3 kilométernyi út pedig a kiemelt társadalmi igények forrásaiból készült, illetve készülhetett el.
Szólt arról, hogy 16 milliárd forint összegű támogatási szerződést tudtak megkötni saját Magyar Falu programos felújítások kivitelezésére. A program végrehajtása megkezdődött. A gyomaendrődi mérnökség területén két útszakasz tartozik ebbe a forráscsomagba, a hunyai bekötőút, illetve az Ecsegfalva és Dévaványa között két kilométernyi út felújításra nyílik lehetőség. Nagyságrendileg erre 21 nap áll rendelkezésükre, október végéig az említett 4,4 kilométeres munka elkészül majd. A saját Magyar Falu programos fejlesztéseket jövőre, amint az időjárás engedi, folytatni fogják. Az orosházi mérnökség területén 5 kilométeres útfelújítás zajlik majd Csanádapáca és Kaszaper között. Emellett 1,6 kilométernyi út újulhat meg Doboz és Békéscsaba, a szanazugi bekötőút és a gyulai elágazás között. Ezeknek a beruházásoknak jövő év június 30-ig kell befejeződniük.
Cserkúti András kitért arra, hogy saját feladattervükből idén bruttó 200 millió forintot nagy felületű, illetve teljes felületű burkolatjavítási munkákra fordíthattak. Ennek legjelentősebb eleme a Doboz és Békéscsaba közötti 1,7 kilométer hosszú szakasz. A kivitelezés elkészült, a padkarendezés és a burkolati jelek festése van még hátra.
Minden mérnökség területén tudtak nagy felületű burkolatjavításokat végezni. Ez történt Körösladány és Köröstarcsa között a 47-esen 500 tonna aszfalt beépítésével, Csanádapáca és Csabaszabadi, Csanádapáca és Orosháza közt, illetve Szarvastól Nagyszénás irányában, valamint Sarkadkeresztúrt, Sarkadot és Dobozt érintően. Sarkadot, Dobozt és Tarhost illetően még részben zajlanak munkálatok.
A TOP maradványforrásaiból finanszírozott útfelújítási munkálatok is elkészültek, ami a megyében hat projektet jelent, összesen 14 kilométer hosszúságban, 2,6 milliárd forint értékben. Befejeződött a Gyula és Kétegyháza közötti szakasz felújítása egy kilométeren, amivel a két település között teljes hosszában elkészült a rekonstrukció. Folytatták az útfelújítását Gyomaendrődtől Kondoros irányában 1,5 kilométeren, felújították a 4404-es 2,5 kilométeres szakaszát Szarvastól Orosháza irányában. Sarkad és az országhatár között 2,5 kilométeren, Sarkad és Gyula között 1,5 kilométeren, Nagykamarás és Kevermes között 5 kilométeren végeztek útfelújítást.
Emellett a 4406-as út 4,3 kilométeres szakaszának felújítása még kivitelezés alatt áll, de szeptember végén teljeskörűen átadják majd a komplex korszerűsítést.
A kérdés ezúttal is élénk érdeklődést, több hozzászólást és véleményt váltott ki. Mucsi András, Puju János, Földesi Mihály, illetve Zalai Mihály elnök is megosztotta álláspontját, illetve kérdést tett fel az utakkal kapcsolatban. Zalai Mihály hangsúlyozta, az elmúlt számos években számos korábban kifejezetten rossz állapotú, kritikus útszakasz felújítása történt meg.
– A változás érezhető – emelte ki.
A TOP Plusz is hoz felújításokat
Cserkúti András a jövőről szólva elmondta, a TOP Plusz program is útfelújítási forrásokat jelent majd vármegyénk számára.
– Ennek keretében közel 29 kilométernyi út újulhat meg – fogalmazott. – Az összes érintett szakasz pályázata elkészült. Ezek a jövőbeni projektek érintik majd Kondoros térségét, a Körösladány-Dévaványa közötti út egy kilométeres szakaszát, a Sarkadkeresztúrtól Kisnyék felé vezető szakasz 2,5 kilométeres részét. Szinte teljesen befejezik a Sarkad és az országhatár közötti szakasz felújítását. Dél-Békésben a 4432-est több szakaszban újítják fel Csanádapácától Csabaszabadi irányában, illetve Csanádapáca és Kaszaper térségében. Elkezdik 1,8 kilométeren a nagybánhegyesi bekötő út felújítását. Nagyon fontos lesz a Nagykamarás és Kunágota közötti út, almáskamarási belterületi szakaszának felújítása.