2024.05.11. 12:55
Pedagógusok teljesítményértékelése: fórumon tekintették át a legfőbb kérdéseket
A pedagógusok teljesítményértékeléséről tartott előadást és szakmai fórumot dr. Kozák András köznevelési szakértő, tanügyigazgatási jogi szakértő, a Nemzeti Pedagógus Kar jogi szakértője a napokban Gyulán. A Gyulai Tankerületi Központ szervezésében, a fürdővárosi Vigadóban életre hívott eseményen a résztvevő intézményvezetők, illetve szakemberek számos fontos információt kaptak a pedagógusok teljesítményértékelésével kapcsolatban.
Teleki-Szávai Krisztina, a Gyulai Tankerületi Központ igazgatója elöljáróban elmondta, az előadás és szakmai fórum témája a pedagógusok teljesítményértékelése volt. A teljesítményértékelés bevezetése a következő, 2024/2025-ös tanévtől kezdődik.
– A felkészülési szakaszban vagyunk, s a téma aktualitását s fajsúlyát mutatja a nagyarányú részvétel is: hiszen 43 intézményből, több mint 200-an érkeztek a fórumra, óvodák, általános iskolák, középiskolák, egységes gyógypedagógiai, módszertani intézmények, művészeti iskolák, és a pedagógiai szakszolgálat munkatársai – emelte ki a tankerületi központ igazgatója.
Pedagógusok teljesítményértékelése, sokan vettek részt a programon
A Gyulai Tankerületi Központ iskolái mellett Gyula városának egyházi, nemzetiségi, önkormányzati fenntartású nevelési-oktatási intézményei is részt vettek a fórumon, illetve a szakképző intézmények munkatársai is. Elsősorban az intézmények vezetői, igazgatók, főigazgatók, igazgatóhelyettesek, munkaközösség-vezetők látogattak el a programra, hiszen az ő feladatuk lesz az intézményekben a teljesítményértékelési rendszer kialakítása és az értékelés megvalósítása.
Ehhez nyújtott segítséget a Gyulai Tankerületi Központ szervezésében megvalósult szakmai fórum.
Dr. Kozák András szakértő elmondta, előadásában a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló rendeleti szabályokat, az eljárásrendet és a teljesítményértékeléssel kapcsolatos gyakorlati feladatokat mutatta be a jelenlévőknek, intézményvezetőknek, pedagógusoknak, az iskolai menedzsmentnek.
Kiemelt aktualitása van a témának
Mint kifejtette, a témának kiemelt aktualitást ad, hogy már a 2023/2024-es tanévben is fontos feladatokat kell teljesíteni a teljesítményértékelésre való felkészülés kapcsán, releváns intézményi dokumentumokat kell felülvizsgálni, illetve elő kell készíteni a gyakorlati feladatok megvalósítását.
– A 2024/2025-ös tanévben a legfontosabb prioritást a változásmenedzsment jelenti majd. Az intézményekben első ízben kell megvalósítani az intézményi értékelést, illetve ki kell alakítani a gyakorlati rutinokat, amelyeket a szakmai módszertani útmutatók intézményi teljesítmény-értékelési rendszerként definiálnak – tette hozzá dr. Kozák András. – A teljesítményértékelés technikai platformja az E-Kréta rendszerén belül várhatóan 2024 júniusában elinduló felület lesz, amelyet nemcsak az értékelő vezetők, hanem a pedagógusok is használnak majd, és rögzítik a teljesítményértékelés szempontjából fontos tényeket.
A szakértő nagyon lényegesnek nevezte, hogy a teljesítményértékelés kötelező feladat, ami a gyakornokok és az óraadók kivételével valamennyi pedagógusra vonatkozik. Az eljárásrendi szabályok, határidők, a gyakorlati teendők, a személyre szabott teljesítménycélok, az egyedi intézményi célok rögzítése egyaránt fontos.