2024.05.28. 12:29
Mit csinálnak az óvodai és iskolai szociális segítők?
Óvodai és iskolai szociális segítők számára rendeztek szakmai fórumot kedden Békéscsabán, a családsegítő és gyermekjóléti központ Czuczor utcai épületében. A tanácskozáson hatvannál is többen vettek részt, megjelent az összes Békés vármegyei szakember, hogy megossza tapasztalatát.
2018 óta kötelező feladat az óvodai és iskolai szociális segítés, és bár hat év soknak tűnik, egy ilyen ellátásnál ez kevésnek számít, mondhatni gyerekcipőben jár – mondta Varga Éva, a szakmai napot szervező Békéscsabai Családsegítő és Gyermekjóléti Központ igazgatója. A szociális segítők minden óvodában és iskolában jelen vannak, ezer gyermekre jut egy szakember. A békéscsabai járásban 15 dolgozik, míg a vármegyében összesen 62.
Védelmet nyújtanak, szeretetet adnak a szociális segítők
Beszélt arról, hogy milyen kihívásokkal néztek szembe a szakemberek az elmúlt években. El kellett fogadtatniuk magukat mind a pedagógusokkal, mind a szülőkkel és a gyermekekkel, hiszen nem igazán értették, hogy miért, milyen céllal vannak ott egy nevelési, oktatási intézményben. Hangsúlyozta: védelmet tudnak nyújtani, szeretetet adnak, a saját eszközeikkel foglalkozásokat tartanak, közösséget építenek. Azért dolgoznak, hogy a gyermekekből testileg és lelkileg is egészséges felnőttek legyenek.
Kiemelte: a szociális segítőknek azonnal reagálniuk kell egy-egy helyzetre, számtalan problémával kereshetik őket a gyermekek és a szülők, az otthoni bántalmazástól kezdve addig, hogy nincs mit enni. A szakmai napot hiánypótlónak nevezte, mert bár a szakemberek részt vesznek képzéseken, konferenciákon, eddig nem fordult elő, hogy összejöttek volna, és tabuk nélkül beszéltek volna arról, milyen problémákkal néztek szembe, mik a tapasztalataik.
A középiskolás lány nekik beszélt először a traumáról
A Békéscsabai Családsegítő és Gyermekjóléti Központ óvodai és iskolai szociális segítőinek nevében Szeverényi Barbara elmondta: 15-en dolgoznak a békéscsabai járás 48 intézményében. Volt kezdeti bizonytalanság velük szemben, hogy mit is szeretnének, de sikerült bizalmi kapcsolatot kiépíteni a pedagógusokkal, gyermekekkel és a szülőkkel. Készítettek például közérthető plakátot, szóróanyagot is, hogy milyen problémákkal kereshetik őket.
A szakember ismertette, hogy milyen módszerekkel dolgoznak, és hogy milyen gondokkal találkoznak, a beilleszkedési problémáktól a korosztályi bántalmazáson át a kütyühasználatig. Kiemelte: ezek eddig rejtve maradtak, most viszont kiderülnek, így tudnak segíteni. Példaként hozta fel, hogy egy középiskolás lány nekik mesélte el először, hogy nyolcévesen megerőszakolták, hogy egy ötödikes erős fiú elsírta magát, amikor tanultak vele, mert az édesanyja nem szokott.