2024.05.12. 17:04
Volánbusz Zrt.: nőtt az utasok száma Békéscsabán
Nőtt némileg az utasok száma Békéscsabán a Volánbusz Zrt. járatain 2023-ban a 2022-es adatokhoz viszonyítva. Több menetjegyet, valamint összvonalas és egyvonalas havi, félhavi bérletet értékesítettek tavaly, mint egy évvel korábban – derült ki a Volánbusz által készített beszámolóból, amely a minap került a városi közgyűlés elé.
Szarvas Péter polgármester a városi közgyűlés ülésén, majd az azt követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy ahogy most, úgy tavaly is a Volánbusz Zrt. látta el a közszolgáltatási feladatokat Békéscsabán. Az autóbuszok 900 ezer kilométert futottak a városban. Nőtt az utasforgalom, ebből adódóan pedig több bevétele származott a menetdíjakból a volántársaságnak, mint korábban, míg az üzemanyagból eredő kiadásai csökkentek.
Voltak kedvező fejlemények az előző évben
Hangsúlyozta, hogy a beszámolóban lévő adatok mértéktartó gazdálkodásra utalnak. Összességében 700 millió forintba kerül a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés Békéscsabán, a cég 435 millió forintot begyűjt a menetdíjakból és egyéb támogatásokból, a fennmaradó 265 millió forintot kell az önkormányzatnak, mint megrendelőnek állnia. Békéscsaba eddig megfizetett 140 millió forintot, a városi közgyűlés döntése nyomán pedig további 125 millió forintot biztosít.
Szarvas Péter polgármester jelezte, hogy voltak kedvező fejlemények az előző esztendőben. Korszerűsítették a járműparkot, több alacsonypadlós autóbusz állt szolgálatba, amelyek úgynevezett Euro 6-os minősítéssel rendelkeznek: azaz nem csak a komfort javult, a környezetvédelmi szempontoknak is egyre inkább megfelelnek a járművek.
Több jegyet értékesítettek
A Volánbusz Zrt. által küldött beszámoló alapján tavaly több menetjegyet, összvonalas és egyvonalas havi, félhavi, valamint vonalcsoportos bérletet értékesítettek, mint két éve, ugyanakkor az eladott tanuló és nyugdíjas havi bérletek száma valamelyest csökkent. A statisztikai utasszám némileg emelkedett – 3,5 millió fölé nőtt –, miközben valamelyest kevesebb, azonban így is több mint 80 ezer járatot indítottak.
Hozzátették: a járatokhoz rendelt autóbuszok befogadóképessége az utasforgalomnak megfelelt. Figyelemmel kísérték a járatok terheltségét, rendszeresen gyűjtöttek adatokat ezzel kapcsolatban a sofőröktől és az utasoktól is. Ezek alapján nem tudnak rendszeres zsúfoltságról, ami miatt a menetrend módosítását kellett volna kezdeményezni. A rövid ideig fennálló tumultust kezelték.
Korszerű járművek álltak szolgálatba a Volánbusznál
A beszámolóban azt írták: tavaly öt – tíz éve üzembe helyezett – MAN Lion’s City típusú, alacsonypadlós, klimatizált, Euro 6 környezetvédelmi besorolású autóbuszt állítottak forgalomba. A helyi közszolgáltatási feladatokat alapvetően 17 járművel végezték – plusz két tartalékkal –, de a szolgáltatásban helyközi autóbuszok szintén szerepet vállaltak. Kiemelték: csak műszakilag kifogástalan, forgalombiztonsági szempontból ellenőrzött járművet állítottak ki.
Az előző évben a több mint 80 ezerből 37 járat maradt ki, nagyrészt a szolgáltató miatt, míg 551 késett, itt azonban csak minden tizedik esetért volt felelős a volántársaság. Két közúti balesetben volt érintett autóbusz, egyik esetben sem sérültek meg. Ugyanakkor volt hat utasbaleset, négy le- és felszálláskor, egy-egy pedig járaton menet közben és vészfékezés közben.
A Volánbusz Zrt. 46 észrevételt, panaszt kapott az utasoktól tavaly. Ezek több mint fele az autóbusz-vezetőkre és a cég más munkatársaira vonatkozott, ötöde pedig a menetrendtől eltérő közlekedéssel volt kapcsolatos. A 46 panaszból 14-et találtak jogosnak, tízet részben jogosnak, hármat nem jogosnak, 19 esetben pedig nem lehetett megállapítani, hogy jogos-e vagy sem.
Újabb pályázatot írnak ki Békéscsabán
Az önkormányzat tavaly nyilvános pályázatot írt ki a menetrend szerinti helyi autóbusz-közlekedési feladatok ellátására. A pályázatot a városi közgyűlés ülésén eredménytelennek nyilvánították, ami miatt aztán szükséghelyzeti intézkedésként a feladat ellátására kijelölték a Volánbusz Zrt.-t, ez az elrendelés azonban legfeljebb két évre szólhat. Így most ismét pályázatot írnak ki, hogy melyik cég lássa el a szolgáltatást 2026 elejétől öt éven át, 2030 végéig.