2007.05.23. 16:13
Elfelejthetjük az autós térképet
Kihalóban az autós térképek: az egyre olcsóbb műholdas navigációs rendszerek irányításával könnyen eljuthatunk úti célunkig.
A GPS-es helymeghatározás előnyei és hátrányai
— napszaktól független— földfelszín feletti magasságtól független
— mozgási sebességtől független (a műszerrel akár vadászgépen is mérhetünk)
— az olcsó vevőberendezések nem elég érzékenyek
— csak nyílt, fedetlen területeken alkalmazhatók (például alagútban nem)
— az épületekről visszaverődő jelek zavart okozhatnak a mérésben.A GPS (Global Positioning System) Globális Helymeghatározó Rendszert az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma fejlesztette ki. A műholdas navigáció segítségével egy kis kijelzőn villogó pötty, háromszög, négyzet jelzi, hogy éppen hol tartózkodunk.
Ma már rengeteg autóban láthatunk a szélvédőre feltéve ilyen kis „kütyüt”. Az ember indulás előtt beül a kocsijába, s beprogramozza, hogy hova akar utazni, a gép pedig műholdak segítségével elnavigálja nemcsak az adott településre, hanem egészen a keresett utcáig, sőt a házig. A hang nemcsak arra figyelmeztet minket, hogy nemsokára fordulnunk kell, hanem időben közli azt is, hogy tartsunk jobbra, így nem ragadunk adott esetben a belső sávban.
Nem jelent problémát az sem, ha véletlenül rossz irányba megyünk, a gép újból megtervezi az útvonalat, s még le sem szidja a sofőrt, hogy miért arra ment. Máskor viszont „csendben marad” a GPS.
Ha például Békéscsabáról Budapestre utazunk és elhagyjuk a Szarvasi út végén a körforgalmat, a hölgy (vagy az úr) közli, hogy „Menj tovább 120 kilométert!”, s legközelebb Kecskemétnél jelezz, amikor rá kell térni az autópályára.
A legfrissebb kutatások szerint kevesebb baleset történik azokkal, akik GPS-t használnak. Ez érthető, hiszen magabiztosabban vezethetnek, nem kell folyton a táblákat lesniük, azon aggódniuk, hogy biztosan jó irányban haladnak-e.
Adódik a kérdés, hogy mennyiért lehet hozzájutni ehhez a technológiához? A készülékek ára folyamatosan csökken, kis szerencsével már húszezerért is kaphatunk, de a nagyobb tudásúakért százezer forintot is elkérnek. Utóbbiak persze jóval megbízhatóbbak.
— földfelszín feletti magasságtól független
— mozgási sebességtől független (a műszerrel akár vadászgépen is mérhetünk)
— az olcsó vevőberendezések nem elég érzékenyek
— csak nyílt, fedetlen területeken alkalmazhatók (például alagútban nem)
— az épületekről visszaverődő jelek zavart okozhatnak a mérésben. -->