2023.10.31. 10:32
Tényleg itt a fizetős Facebook és Instagram, megmondjuk, mennyibe kerül
Az előfizetéses rendszert a tulajdonos Meta közlése szerint novembertől bevezetik az EU-ban és Svájcban élők számára – így Magyarországon is. Nem lesz olcsó.
Mark Zuckerberg
Forrás: AFP
Fotó: Josh Edelson
A Meta tulajdonában lévő platformokat használók havi 9,99 eurót (azaz, az aktuális árfolyamtól függően havonta mintegy 3896 Ft-ot) fizethetnek a hirdetésmentes Facebookért, Instagramért.
A lépés előzménye, hogy még januárban a Metát 390 millió eurós bírsággal sújtották, mert megsértette a hirdetésekre vonatkozó uniós adatszolgáltatási szabályokat: magyarul, leegyszerűsítve
az előfizetőik adatait értékesítette a hirdetőknek, ebből üzemeltette szolgáltatásait.
Az európai szabályozás szerint viszont a Meta nem kényszerítheti ki a hozzájárulásunkat az adatfelhasználásra. Az új lehetőség – mert a cég lehetőségként tálalja a változtatást – eleinte csak a 18 év felettiek számára lesz elérhető: még vizsgálják, hogyan tudnak hirdetéseket megjeleníteni az EU-ban élő fiatalok számára az EU-s szabályok megszegése nélkül.
A Meta azt állítja, hogy az új előfizetéses rendszer az uniós aggodalmak kezeléséről szól, nem ők akarnak több pénzt szerezni.
„Hiszünk a hirdetésekkel támogatott internetben, amely személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat biztosít az embereknek, gazdasági helyzetüktől függetlenül” – írta a cég egy blogbejegyzésében.
Fontos kiemelni, hogy továbbra is lesz ingyenes Facebook és Instagram, csak a nemfizetők a hirdetésözön, és személyes adataik felhasználásának elviselésével „fizetnek” érte.
„Hogy az emberek hirdetések nélküli előfizetést vásárolhatnak, kielégítheti az európai szabályozók követelményeit, miközben választási lehetőséget ad a fizetős felhasználóknak, és lehetővé teszi a Metának, hogy továbbra is minden embert kiszolgáljon az EU-ban és Svájcban” – közölte a Meta.
Tehát a felhasználók választhatnak, hogy továbbra is ingyenesen használják a platformokat – és gyűjtik a személyes adataikat –, vagy fizetnek, és akkor teljesen leiratkoznak a célzott hirdetésekről.
De előfordulhat, hogy még többet fizetnek, mint a kezdeti havi díj, mert a jelen állás szerint
további havi 3 euróba fog kerülni iOS vagy Android mobilokon, tehát okostelefonon összesen 12,99 euróba kerül majd hirdetésmentesen látni a közösségi oldalakat.
Eközben 2024 márciusától a felhasználóknak eleve többet kell majd fizetniük minden egyes további fiókért, amely ezeken a platformokon van – például, hogy üzleti és személyes számlájuk is legyen.
A bejelentés azután történt, hogy Elon Musk, az X, korábban Twitter tulajdonosa havi 16 dolláros áron bevezetett egy reklámmentes Premium+ szolgáltatást. (Létezik egy sokkal olcsóbb előfizetési szint is az X-en, amely továbbra is tartalmaz hirdetéseket.)
A TikTok szintén tesztel egy hirdetésmentességet kínáló havi előfizetési rendszert – ez állítólag 4,99 dollár lesz –, de egyelőre nem tudni, hogy ezt globálisan mikor vezetik be.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét