2020.09.03. 11:24
Egyre több e-autó fut megyénkben is
Egyre keresettebbek, és a vásárlásukhoz adott állami támogatásoknak is köszönhetően elérhetőbbek az elektromos járművek hazánkban. Nemrégiben megemelt keretű pályázati forrás is rendelkezésre állt ilyen autó beszerzésére, amely gyakorlatilag egy nap alatt kimerült, akkora volt iránta az érdeklődés. A Békés megyei utakon is egyre többször találkozni ilyen autókkal.
Pécs Laufer László Hungary közlekedés elektromos autók töltoje elektromos autó tölto berendezés a belvárosban DN20170913
Fotó: Laufer László
Tavaly a Békés Megyei Kormányhivatal összesen 73, környezetkímélő járművek azonosítását szolgáló zöld rendszámot, idén az első félévben pedig 49 ugyanilyen egyedi azonosító jelet adott ki. Ha a tendencia folytatódik, akkor a számok alapján ebben az esztendőben száz ilyen járművel több futhat a megyei utakon. Ezzel kapcsolatban azonban szakértők megjegyezték, a tisztán elektromos autók mellett a plug-in hibrid autók, valamint a hatótávnövelő belsőégésű motorral rendelkező, viszont elektromosan legalább ötven kilométert megtenni tudó autók is megkaphatják a zöld rendszámot. Ráadásul sokan ott helyezik üzembe az autót, ahol megvették, ami fordítva is igaz. Tehát, ha valaki megyénkben vásárolt és helyezett üzembe autót, attól még használhatja azt például a fővárosban.
A tendencia azonban egyértelmű, az e-járgányok száma növekszik. Ezt mutatják az uniós statisztikai adatok is. Míg tavaly minden negyvenedik, idén eddig már minden tizenötödik forgalomba helyezett autó elektromos töltésű az EU-ban.
Az elektromos autózásnak azonban vannak még nehézségei, hiszen egy hosszabb, több országot érintő útnál a sofőrnek egyszerre kell ismernie a töltők elhelyezkedését, az adott országra és töltőállomásra jellemző árazást, és megbecsülni az autó akkumulátorának merülését. Utóbbi pedig olyan körülményektől is függ az autó sebessége mellett, mint a hőmérséklet, az akkumulátor állapota vagy a tengerszint feletti magasság.
A megbízható és gyors hosszú távú utazástervezésre ad megoldást az ingyenesen letölthető Volteum alkalmazás. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból álló startup csapat applikációja a hosszú távú, költséghatékony utazástervezésben segít.
– Elektromos autóval a hosszú távú utazástervezés rendkívül komplex probléma. Eddig csak több alkalmazás és weboldal segítségével lehetett megbecsülni, hogy az autóval meddig tudunk eljutni, hol találunk töltőpontot, kell-e ott fizetni, és ha igen, mennyi pénzbe és időbe kerül. A különböző töltőknél alkalmazott díjszabás összehasonlítása is nehézséget jelent a felhasználók számára, hiszen létezik energiaalapú, időalapú és alkalomhoz kötött árazás, sőt, ezek kombinációja is. Mindezek megtervezése egy európai út esetében akár többórás folyamat is lehet. Az ingyenes Volteum alkalmazásban a felhasználónak csak annyit kell megadnia, hogy hány százalékról hány százalékra szeretné feltölteni autóját. Ezt követően a térképen láthatja a töltés árát, idejét, minden egyes töltési pont esetében – mondta el Tóth Zsófia, a Volteum ügyvezetője.
Kétszáz forintba kerül Bécsig az út
Az orosházi Tamás két éve napi használatban nyüstöl egy Toyota benzin–elektromos plug-in hibridet. Főként városban vezet, elmondása szerint körülbelül negyedannyi az üzemanyagköltsége, mint korábban. A békéscsabai Barna egy új, tisztán elektromos 40 kWh-s Nissan Leaffel jár, azt mondja, a főváros egy bő negyedórás kecskeméti töltéssel megjárható, ráadásul az általa használt önkiszolgáló autómosóban a töltés jelenleg ingyenes.
Külföldön még nem járt, de a Volteum alkalmazása szerint, ha Békéscsabáról utazna el Bécsbe, akkor Kecskemét mellett, a főváros környéki Zsámbékon, majd Győrben kellene megállnia tölteni, és az út összesen 448 kilométer lenne. Ezt 442 perc alatt tenné meg, ebből a vezetési idő 329 perc, a fennmaradó közel két óra pedig a töltési idő. Üzemanyagköltsége viszont csak 200 forint lenne, és ezt sem az áramért fizetné: a Győrben felállított töltőnél 36 percet kellene eltöltenie, a parkolásért pedig óránként kell a jelzett összeget lerónia.