verseny

2018.05.26. 19:06

Hajómodellek szelték a sarkadi Éden-tó vizét

Tűzoltó-, mentő-, kikötői vontató-, valamint bójarakó hajó szelte többek között a sarkadi Éden-tó II. vizét múlt szombaton, amikor létező vízi járművek élethű másaival versenyeztek az építtetőik, a hajómodellezők.

Licska Balázs

A sarkadi Plank László a megmérettetésre egy lengyel bójarakó hajóval készült, amivel 2011 óta versenyez, és amivel az adott kategóriában minden viadalt megnyert, amit lehetett. Előtte egy hadihajót alkotott, a mostani terve pedig az, hogy a villanymotorosok után egy gőzhajót épít. Nagyjából másfél évtizede egy gyomaendrődi verseny adta meg számára az ihletet, azóta él a makettezés iránti szenvedélye. Aztán bevillant neki: Sarkad ékköve, az Éden-tó is megfelelő terep lehetne egy megmérettetésnek, ennél fogva múlt szombaton immár a tizedik versenyt rendezték meg, a jubileumot tortával ünnepelték.

– Ez egy tűzoltóhajó, az eredeti a németországi Düsseldorfban, a Rajnán teljesít szolgálatot – mesélt az 1:12,5 méretarányban készült alkotásáról a gyomaendrődi Giricz Lukács. Elárulta: egy egyszerűbb hajót egy-két tél alatt is el lehet készíteni. Ő vagy 20 éve dolgozik a vízi járművén, azt nem mérte, hogy eddig hány munkaórát ölt bele. Csaknem 75 százalékos a tűzoltóhajó készültségi foka. Mutatta: négy akkumulátor van benne, egy-egy tengelyt egy-egy motor hajt meg. A távirányítóhoz egy vevő dukál, szabályozva az előre és a hátra, a balra és a jobbra menetet.

– A versenyen a hajó kap egy úgynevezett műszaki pontot, ez jelzi, hogy mekkora a készültségi foka, hogy mennyire élethű. Emellett van egy pálya, amin, pontosabban a párosával kihelyezett bóják között, a kapukon végig kell menni – ecsetelte Giricz Lukács, hozzáfűzve, hogy azért is büntetőpont jár, ha a makett hozzáér valamelyik bójához, illetve azért is, ha az adott kapu kimarad.

– Ülhetnék a kocsmában is, ugyanakkor ezzel legalább teremtek valamit. Az elkészült hajókkal pedig lehet versenyezni, lehet látni, hogy igazából mire is képesek – mesélt a szenvedélyéről.

A miskolci Tardi Sándor egy lengyel kikötői vontatóhajóval és egy mentőhajóval készült a versenyre, rendkívül óvatosan nyúlt a makettekhez, amiken a Stanislav és Gdańsk, illetve Halny és Gdynia feliratok voltak olvashatók.

Noha nem kezdődött el a verseny, vízre eresztette a maketteket, tesztelte a vízi járműveket. Elmondta, hogy ilyenkor azt figyeli, hogy mennyire lehet őket irányítani, hogy a szellő, a szél miatt mennyire hullámzik a víz, hogy rá kell-e úgymond tartani. Tardi Sándor nem először látogatott Sarkadra, visszajáró versenyzőnek tekinthető, büszkén mesélte, volt, hogy nyert is.

A lengyel kikötői vontatóhajóról megosztotta, hogy 1:25 méretarányban készült, vagy két és fél évet, kétezer munkaórát dolgozott rajta, és hogy háromszor nyert országos bajnokságot, sőt, a világbajnokságokon is előkelő helyen végzett vele. Mindennel felszerelte, amivel csak lehet, van rajta csörlő, horgony, sziréna, világítás, sőt, vízágyú is.

– Szeretek barkácsolni – mesélt arról, hogy mi indította el a makettekkel kikövezett úton. Vasúti terepasztallal kezdett, majd áttért a távirányítású repülőkre, amit hajómodellezés követett.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában