2019.03.27. 13:55
Egyre kevesebben fizetnek készpénzzel a vendéglátóhelyeken
Megyénkben az éttermekben a pincéreknek adott borravaló összege 8-10 százalék körül alakul, általában a törzsvendégek adnak többet. Az italmérőkben hasonló a helyzet, bár mindkét területen függ ez a fogyasztástól, a számla összegétől. Ha egy sört iszik valaki, ami 350 forintba kerül, és mondjuk egy ezrest ad, sokszor járja az a kifejezés: „adjon 400-ból!”, Így nagyobb 10 százaléknál a pluszjuttatás, de kicsi az érték. Ha egy öttagú társaság egy étteremben fizet, és 28 500 forint a végösszeg, általában 30 ezret adnak, így nincs meg a tíz százalék.
Vozár Márton, a megyei kereskedelmi és iparkamara vendéglátóipari osztályának elnöke a budapesti Utazás Kiállításon szembesült nemrégiben egy új alkalmazással. Meghívta egy üdítőre Bondár László éttermi mestert, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség Gyula és Környéke Régiójának elnökét, és mivel nem volt nála készpénz, bankkártyával fizetett. Ekkor odatettek elé egy terminált, melyen emlékei szerint 0, 5, 10, 15 százalék szerepelt borravalóként.
– Ha már odadugják az ember elé a terminált, nem illik nullát ütni, bármilyen is volt a kiszolgálás – ecsetelte Vozár Márton. – Főként bankkártyás fizetésnél, alapesetben, ha nem volt elégedett a vendég a pincérrel, csak a végösszeget üti be, és készpénzben sem nyújt át borravalót. A készpénzes fizetésnél nagyon gyalázatosnak kell lennie a „produkciónak”, ha a vendég nem ad borravalót.
Vozár Márton kiemelte, a borravaló önkéntes pluszpénz, és ne kényszerítsék ki az emberből. Étterme és felszolgálócsapata válogatja, hogy a pincérek a juttatást megtartják-e maguknak vagy mindenki bedobja a placcolás után a közösbe, és annak alapján osztják szét, hogy ki mennyit dolgozott például az adott héten. Van, ahol a szakácsok is kapnak a borravalóból, de ez ritkaság. Ennek magyarázataként Vozár Márton és Bondár László elmondta, nagyságrendileg más a fizetés. A pincérek általában a szakmunkás-minimálbért, esetleg 5-10 ezer forinttal többet kapnak, a szakácsok ennél jóval többet.
Egy friss, országos felmérés szerint 7-8 százalékkal növeli a bevételt a kártyahasználat a vendéglátóhelyeken, főként a gyorsabb és zökkenőmentes kiszolgálás miatt. Ráadásul a borravalót sem befolyásolja már a bankkártyás fizetés. A legtöbb fogyasztó a kiszolgálás minősége alapján dönt, és ha megfelelő a fizetési rendszer, a vásárlók 54 százaléka ad legalább öt százalék jattot.
Egyre inkább a készpénzmentesség felé tart a vendéglátás megyénkben is. A kártyás fizetésnél kevesebb a hibalehetőség, és akár percről percre nyomon követhető a pultok forgalma. A bizalom a kereskedők és a vásárlók részéről is folyamatosan nő, ráadásul minél több vendég fizet kártyával, a tulajdonosok annál több és részletesebb információt kapnak mind a forgalomról, mind a kiszolgálás minőségéről.
A kártyaterminál mellé beépített érintőképernyős rendszert – melyen a vásárló fizetés előtt kiválaszthatja a kívánt mértékű borravalót – egyre többen használják.
Az étlapon feltüntetett szervizdíjat ki kell fizetni
A borravaló mértéke legtöbbször nemcsak a fogyasztói magatartástól függ, hanem a kiszolgálás minőségétől. Így ha terminálonként feltűnően eltérő egy adott egységben, az a személyzet munkáját is minősíti. A különleges rendszeren keresztül 2018-ban több mint 1,2 millió fizetési tranzakciónál adtak borravalót a terminálokon. Ugyanakkor a leggyakoribb értékek között a 0 is szerepelt a 10 és 5 százalék mellett.
Bondár László elmondta, készpénzes fizetésnél gyakrabban és magasabb borravalót adnak az emberek. A pincérek képzésében azt sulykolják, úgy kell végezni a munkájukat, hogy a vendég elégedetten álljon fel az asztaltól, mert akkor máskor is visszatér az adott étterembe. Ezzel a felszolgáló is jobban jár, mert nő a pluszpénze. A szervizdíj feltüntetését az étlapon Bondár László sem tartja jónak, mert ezt akkor is ki kell fizetni, ha pocsék a kiszolgálás, az étel és akkor is, ha elégedetten távozik a vendég.