közúti ellenőrzés

2019.03.18. 17:27

Száznál is többen vezettek becsatolás nélkül megyénkben

Összesen 155 alkalommal intézkedtek a rendőrök a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrző többnapos akció, a TISPOL Seatbelt során. A Békés megyei utakon megállított közlekedők között egyebek mellett 138 járművezetőnél és 17 utasnál tapasztalták, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet.

Nagy-Laczkó Viktória

Tiszpol

A rendőrség passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrizte március 11. és 17. között Magyarország közútjain. A TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) Műveleti Csoportjának éves ellenőrzési tervéhez a megyei rendőrök is csatlakoztak, és a TISPOL Seatbelt európai szintű ellenőrzéskor kiemelt figyelmet fordítottak a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak előírásszerű használatának ellenőrzésére.

Több napos akció során ellenőrizték, hogy a megyei autósok használnak-e biztonsági övet

Békés megyében a rendőrök végül 138 járművezetőnél és 17 utasnál tapasztalták, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet. Emellett 3 alkalommal gyermekbiztonsági rendszer, egy esetben pedig bukósisak használatának elmulasztása miatt intézkedtek.

A figyelemfelhívó akció azért is volt fontos, mert a passzív biztonsági eszközök használata nélkül jelentősen megnő a halálos sérülések esélye. A biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használati arányának tovább növelése nélkülözhetetlen a balesetben elhunytak számának, valamint a sérülések súlyossági fokának csökkentése érdekében.

A „három pontos” passzív biztonsági eszköz egyébként a közelmúltban ünnepelte ötven éves jubileumát. A legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági rendszernek kikiáltott „V” alakú biztonsági öv egyes becslések szerint napjainkig több mint egymillió ember életet mentette meg.

A police.hu oldalon elérhető információk alapján ezen övek fejlesztésében a legnagyobb svéd autógyár mutatta fel a legjobb eredményeket a negyvenes években. Mint írják, Nils Bohlin nevét a repülőgépiparból is ismerhetjük, azonban világhírűvé a „három pontos” biztonság öv kifejlesztésében nyújtott elévülhetetlen érdemei tették. Elsőként a svédek szabadalmaztatták 1958-ban azt a három rögzítési ponttal rendelkező övet, mely napjaink gépjárműveiben is lényegében változatlan formában található meg.

Fotók: Imre György

A biztonsági eszközt a passzív biztonsági eszközökhöz soroljuk, tehát jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek csökkentésében mutatkozik meg.

A szakemberek álláspontja szerint egy közúti közlekedési baleset során három, egymástól jól elkülöníthető ütközés történik. Az első akkor, amikor a balesetben érintett jármű szilárd tárgynak vagy egy másik járműnek ütközik. Ezt követi a második ütközés, amikor a jármű utasterében tartózkodó személyek teste a tehetetlenségi erő hatására nagy erővel, hirtelen előrelendül, és amennyiben nem használnak biztonsági eszközt, a kormánynak, a műszerfalnak és a szélvédőnek csapódik. A harmadik ütközéskor a belső szervek nekiütődnek a bordáknak, csontoknak. Ezek alapján az öv elsősorban a második ütközés hatásaitól óvja az utasokat.

Elmaradunk az uniós átlagtól

A biztonsági öv használatáról sok tanulmány és statisztika született, melyekből egyértelműen kiderül, a „három pontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az azt nem használók.

A rendőrség szerint Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági eszközt a közlekedők, de a jelenlegi 77 százalék körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken mindössze 49 százalék – még mindig messze elmarad az európai uniós átlagtól.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában