2020.08.29. 11:29
Egyre kiemelkedőbb a helyi termékek szerepe Békésben
A kormány kampányt indít a magyar termékek népszerűsítése érdekében, míg lokális szinten az önkormányzatok, kulturális és civil szervezetek dolgoznak azért, hogy a lehető legtöbben válasszák a helyi-, illetve hazai különlegességeket.
Fotó: Imre Gyorgy
Térségünkben több településen is évek óta sokat tesznek a helyi termékek érdekében. Dr. Görgényi Ernő, Gyula polgármestere elmondta, a városban elérhető Mézkuckó is ezt a célt szolgálja, de a várfürdőben, illetve az Almásy-kastélyban is elérhetőek a város különlegességei.
Haász Ferenc, a Békés Megyei Göndöcs Benedek Méhész Egyesület elnöke kiemelte, a Gyula belvárosában található Mézkuckót azért hívták életre az önkormányzattal közösen, hogy népszerűsítsék a helyi, a Békés megyei mézeket. Hat méhész heti turnusokban dolgozik mindezért.
– Az érdeklődés jelentősnek mondható, a látogatók mintegy 60 százalékát turisták, 40 százalékát a gyulaiak és Békés megyeiek alkotják – hangsúlyozta kérdésünkre Haász Ferenc.
– Átlagosan 6-8-féle mézet kóstolhatnak a betérők, illetve természetesen vásárlásra is lehetőség nyílik. Az országban egyébként alig egy-két helyen érhető el folyamatos mézkóstolás, ez adja a kuckó egyik különlegességét. Emellett szervezett programokkal is igyekeznek közelebb hozni a hivatást és persze az ínyencséget, az iskolai csoportok például megismerhetik a méhkaptárat vagy a méhészeti eszközöket. A helyiséget az önkormányzat biztosítja az egyesület számára.
Különös figyelmet fordít a helyi termékekre a kiállítóhelyeket is működtető Erkel Ferenc Nonprofit Kft. Fábián Tamás kommunikációs vezető lapunknak elmondta, az Almásy-kastélyban a gyertyafényes tárlatvezetést követően gyulai sört, pálinkát, sütemény, kolbászt és sajtot kóstolhatnak a résztvevők. Az általuk működtetett Rondella teraszon és Kastély kávézóban ugyancsak helyi italok, valamint sütemények viszik a prímet. Ajándékboltjukban pedig szintén ott vannak a már említett italok, az önkormányzati tulajdonú Gyulahús termékei, a mézek és a fürdővárosi kézművesek portékái.
Békésen még a járványhelyzet alatt hoztak létre egy virtuális piacteret, amelyben önkéntes alapon szerepelnek a helyi termelők. Az adatbázisból minden érdeklődő megtudhatta, hogy ki és milyen terméket, terményt állít elő, azok hol vásárolhatók meg, illetve vállalnak-e kiszállítást. A termelőket a Facebookon, a helyi médiumokban egyaránt bemutatták, a Békés Tv pedig kisfilmet készített róluk.
– Programunk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a helyi termékek népszerűsítésének. Ennek egyik lépése volt a virtuális piactér megteremtése – fogalmazott Polgár Zoltán.
– Kálmán Tibor polgármester és Tarkovács István, a Békési Kisgazdakör elnökének megállapodása értelmében megszülethet a Békési Termék Védjegy. Emellett őszre kidolgozunk egy újabb programot annak érdekében, hogy a városban termelt és készített terményeket, termékeket még többen megismerjék. A szakmai anyag egy-két héten belül összeáll, amit az érintettekkel történt egyeztetést követően, a véleményük beépítése után el is kezdünk megvalósítani.
A kisebb településeken is figyelnek
A kisebb települések a városoktól eltérő helyzetben vannak a helyi termékek terén, hiszen itt mindenki ismer mindenkit, mindenki tudja, kitől vásároljon. Ennek ellenére rendezvényeinken is azon leszünk, hogy ezek a különlegességek a méztől a lekvárig kiemelt hangsúlyt kapjanak – nyilatkozta lapunknak Lipcsei Zoltán, Köröstarcsa polgármestere. – Bízunk benne, hogy jövőre lehet falunap, és ott is erre törekszünk majd, hiszen ezek az értékek nagyon fontosak.