vasútmodellek - galériával

2020.09.26. 06:55

Hatalmas terepasztalokon zakatolnak a vonatok a csabai kiállításon

Zakatolnak, dudálnak, világítanak, sőt füstölnek is a vonatok, illetve olykor a pályaudvarokról ismerős szignál ugyancsak megszólal – hatalmas terepasztalokkal töltötték meg a békéscsabai vasutas művelődési ház termeit. A vasútmodell-kiállítás pénteken nyílt meg az intézményben, és egészen vasárnapig látogatható.

L. B.

20200925 Békéscsaba 16. Vasutmodell Kiállítás a vasutas művházban Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre Gyorgy

A békéscsabai Szendrődi József elmondta, a terepasztalok modulokból épülnek fel, a szabvány szerint ezek mérete 50x100 centiméter. Az egységesség teszi lehetővé azt, hogy bárki összeépítheti saját részeit másokéval, és így ki lehet építeni egy hatalmas terepasztalt. Ha az adott modulon csak egy vágány van, akkor a sínek az egység közepén futnak, de ez igaz akkor is, ha két pár sín fut az adott modulon.

Több modulból, részből áll az a hatalmas terepasztal, amely lényegében megtöltötte a vasutas művelődési ház termét /Fotók: Imre György/

– Ez a modul három hónap alatt épült fel – mutatta a Kandó Kálmán vasútmodellező klub tagja a hegyekkel, szép házzal, templommal díszített részt. Hozzátette: bár vannak MÁV és GYSEV mozdonyai, szerelvényei is, egy tévésorozat miatt főleg az osztrák vasút fogta meg, ezért épített ausztriai jellegű pályát. A kétvágányú állomáson van fűtőház is, ahol lehet tárolni és – ha valódi lenne – feltankolni a mozdonyokat.

Szendrődi József elmondta, négyéves kora óta, tehát 43 éve foglalkozik vasútmodellekkel. A gyerekkori szenvedély tizenöt éve vált komolyabbá, és immár harminc mozdony, száz kocsi és vagon, sok-sok épület van a tárházában. Hozzáfűzte, a modulok kalodában szállíthatók. Sajnálatosnak nevezte, hogy két kiállítás között azok egy raktárban vannak. Ugyanis, ha felépítené az egészet, akkor elfoglalna egy teljes szobát az otthonában.

Zagyva István Debrecenből érkezett a vasútmodell-kiállításra. Ő és társai főleg mozdonyokat építenek, teljesen a nulláról, és mindent saját maguk készítenek, csupán az elektronika gyári félig-meddig. Hangsúlyozta, fontos tisztában lenni az eredeti méretekkel, ezért az építés előtt jelentős időt fordítanak a tervezésre is, hogy minél élethűbbek legyenek a vonatok. A mozdonyokban vannak dekóderek, és így, ha megnyomnak a vezérlőn egy gombot, akkor tudnak dudálni, világítani.

A vasutas művelődési ház kis termében a Kandó Kálmán vasútmodellező klub 5x2 méteres terepasztala kapott helyet. Drienyovszki György – aki esztendőkön át vezette a klubot – elmondta, tíz éve kezdték el építeni a pályát a gyerekekkel, akik közül mára többen mozdonyvezetők, kalauzok lettek. A fiatalok között volt, aki a mozdonyok és szerelvények, volt, aki a pálya, volt, aki az épületek, volt, aki az elektronika építésében vállalt szerepet. A terepasztalon négy áramkör van – ezek közül az egyik a garázsé –, így összesen három vonat tud egyszerre futni. Az immár nyugdíjas férfi elárulta, egykor mozdonyvezető volt, és otthonában van egy 13 méteres asztala.

A vasút tette várossá Békéscsabát

A kiállításmegnyitón elhangzott: a három nap során most csak a terepasztalok tekinthetők meg a vasutas művelődési házban, a mozdonyparádé a járványhelyzet miatt elmarad. Botyánszki Pál forgalmi csomóponti vezető elmondta, örömteli azért, hogy legalább ezzel tudták folytatni a hagyományt.

Megemlékezett az Alföld-Fiume vasútvonalról, és hogy 150 éve, 1870-ben nyíltak meg azok a vonalak, amelyek már Békéscsabát is érintették. Ezzel vált a település vasúti csomóponttá, és hangsúlyozta, elvitathatatlan, hogy a vasút révén vált Békéscsaba várossá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában