2022.03.30. 12:26
Kezdődik az M44-es utolsó szakaszának építése
Ünnepélyes keretek között elindították az M44-es gyorsforgalmi út, M5 autópálya és Szentkirály közötti szakaszának kivitelezési munkáit szerdán délelőtt – tájékoztatott Facebook-oldalán Dankó Béla országgyűlési képviselő.
Mint kiemelte, az M44 gyorsforgalmi út, M5 autópálya és Szentkirály közötti 32,2 kilométeres szakaszának megépítésével Kecskemét és Békéscsaba között teljes hosszában elkészül az M44 gyorsforgalmi út.
A szakaszon 32,2 kilométer hosszú 22,50 méter koronaszélességű, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósul meg, összesen 14 műtárggyal, mely csatlakozik az építés alatt lévő M44 autóút Szentkirály- Lakitelek szakaszához.
A szakaszon megépül: egy különszintű csomópont a 441 sz. főútnál, egy turbó körforgalom az 5 sz. főútnál, 11 aluljáró, három felüljáró, egy külön szintű vasúti keresztezés a 140 sz. Cegléd- Szeged vasútvonal felett és egy egyszerű pihenőhely, 4 kilométerre az 5 számú főúton építendő turbó körforgalomtól.
A fentiek szerint a megvalósítás az 5 számú főúton létesítendő turbó típusú körforgalommal kezdődik, mely biztosítja a csatlakozást az M5 autópályával a Kecskemét- Észak autópálya csomóponton keresztül.
A szakasz megépítésével Kecskemét és Békéscsaba között teljes hosszban elkészül az M44 gyorsforgalmi út, ezáltal Békéscsaba is csatlakozik a hazai- és nemzetközi gyorsforgalmi úthálózathoz.
A munkaterületet március 22-én adták át, a munka várhatóan áprilisban el is kezdődik. A fejlesztés tervezett befejezése 2025 első negyedéve.
Eközben az M44-es Szentkirály-Lakitelek szakasz kivitelezése már jó ütemben halad. Az M44-es főpályán már az út cementstablizációs alaprétege épül. A Kecskemét irányába történő visszakötés projektelemeinél a területszerzés majd régészeti feltárások indulnak.
Az M44-es gyorsforgalmi út első, Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszát az új Körös-híddal 2019 októberében adták át. Ezt követte a Kondoros és Békéscsaba között megépült 17,6 kilométer hosszú szakasz, amelyet a Fürjesi úttal 2020 decemberében avattak fel. A harmadik eddig elkészült, Lakitelek és Tiszakürt között húzódó tíz kilométeres szakaszt az új Tisza-híddal pedig 2021 év végén adták át a forgalomnak.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Mosóczi László kiemelte: az M44-es több mint 125 kilométer hosszú főpályája és a közel 50 kilométernyi kapcsolódó főút mintegy 400 milliárd forintból épül meg az évtized közepére. Az államtitkár szerint 2025-re valóra válik a békésiek régi álma, hiszen a négysávos M44-esen gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban érhetik el a hazai és nemzetközi sztrádahálózat távolabbi elemeit is - olvasható az MTI tudósításában.
Jelezte, hogy megkezdődtek a tárgyalások a román partnerrel közösen az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától Gyulán keresztül a partiumi Nagyszalontáig tartó folytatásáról is.
Mosóczi László szerint a magyarországi gyorsforgalmi hálózat kiterjedtsége, sűrűsége egyre inkább megfelel az emberek elvárásainak, a vállalkozások igényeinek. A 2010 után átadott útszakaszoknak köszönhetően már négysávos utakon lehet autózni Egerbe, Salgótarjánba, Sopronba, Szolnokra, Szombathelyre és Veszprémbe. A még hiányzó szakaszok, összeköttetések kialakítása Békéscsaba mellett Kaposvár és Zalaegerszeg felé is folyamatban vannak - ismertette. Az államtitkár kiemelte: a kormány szándéka, hogy bármelyik hazai településről mielőbb, 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Néhány éven belül a hazai települések háromnegyedére, tízből kilenc magyar emberre lesz igaz, hogy félórás közelségben van egy négysávos úthoz - mondta.