2022.03.04. 13:58
Meghosszabbítanák az M44-est a határig
Meghosszabbítanák az M44-est Békéscsabától Sarkadon át az országhatárig – jelentette be pénteken a Sarkadon tartott sajtótájékoztatón dr. Kovács József országgyűlési képviselő és dr. Mokán István polgármester. A városházán ekkor minisztériumi szintű egyeztetés zajlott a magyar és a román fél között, hogy melyik nyomvonalat valósítsák meg. Két változat verseng.
Fotó: Lehoczky Péter
A sajtótájékoztatón kivetített térkép szerint az M44-es Békéscsabát északról kerülné el, majd Békéstől délre, Doboztól és Sarkadról pedig északra haladna el. Ezt követően vagy Méhkeréket északról vagy Kötegyánt délről elkerülve érné el az országhatárt, és csatlakozna be román oldalon az Arad és Nagyvárad közötti gyorsforgalmiba.
– Óriási érték, hogy bekapcsolódhat a térség a hazai és a nemzetközi vérkeringésbe az M44-essel – mondta dr. Mokán István polgármester. Hozzátette, hónapokkal ezelőtt indult el a tervezési folyamat, nemzetközi szintű egyeztetések zajlottak a nyomvonallal kapcsolatban. A magyarok két javaslatot tettek a románok elé, hogy hol keresztezze az országhatárt a meghosszabbított M44-es.
Mind a két változat esetén magyar oldalon 43 kilométert kellene építeni, román oldalon pedig kettőt vagy hetet. Úgy véli, az érdek inkább azt diktálná, hogy a Méhkeréket északról elkerülő verziót valósítsák meg, hiszen az Nagyszalontánál csatlakozna be az Arad-Nagyvárad gyorsforgalmiba, és még közelebb kerülhetnének ezáltal a nagyban fejlődő Nagyváradhoz.
Hangsúlyozta: az M44-essel, amely szerinte reálisan öt-tíz éven belül valósulhatna meg, nőne Sarkad és a járás, de egész Békés megye tőkevonzó képessége. Jelezte: a környékben Sarkadon van a legnagyobb ipari park a 165 hektáros területével, hatalmas tárolókapacitással rendelkezik, sok vállalkozásnak ad otthont, ott működik az olasz-katalán cipzárgyár is. Hozzáfűzte, az ipari park magánkézben van, a tulajdonos kiváló partnere az önkormányzatnak. Kiemelte: jó esély van arra, hogy hamarosan egy 10 milliárd forintos nagyságrendet elérő beruházást jelentsenek itt be.
– Az M44-es Békéscsaba és Budapest között pár éven belül teljesen elkészül – emlékeztetett dr. Kovács József országgyűlési képviselő, hozzátéve, román oldalon is felmerült az igény arra, hogy minél előbb elérhető legyen számukra a gyorsforgalmi. Jelezte: ha elkészül az M44-es Békéscsaba és az országhatár között, akkor az jó megközelítési lehetőséget és hatalmas lendületet adhat a Sarkad térségének. Ő is kiemelte, a sarkadi ipari park egyedülálló infrastrukturális lehetőségekkel rendelkezik.
Beszélt arról is, hogy hamarosan megújul Sarkad és az országhatár közötti jelenlegi út, két ütemben, előbb Sarkad és a VÉDA-kapu, majd a VÉDA-kapu és az országhatár között. Hangsúlyozta, hogy nagy gondot fordítanak arra, hogy a kritikus részeken rendbe, járhatóvá tegyék a három- és négyszámjegyű utakat, ami a mindennapi élet szempontjából rendkívül lényeges. Bár több szakasz is megújult az elmúlt időszakban, aláhúzta, hogy nem értek a folyamat végére.
Virágkorát éli Sarkad
Sarkad a virágkorát éli a fejlesztések tekintetében a kormány, dr. Kovács József országgyűlési képviselő, az önkormányzat, illetve a sarkadiak nagy családjának együttműködésének köszönhetően – fogalmazott dr. Mokán István polgármester, hozzáfűzve, hogy tízmilliárd forintos nagyságrendben valósítottak meg vagy indítottak el beruházásokat az elmúlt években. Most pedig a TOP Plusz keretében újabb 3 milliárd forint értékben nyújtanak be pályázatokat.
Úgy véli, történelmi időket élnek Sarkadon a város és a térség megközelíthetősége szempontjából, és ezek közül csak egy az M44-es, amelyről álmodni sem mertek. Megújultak vagy megújulnak a település környéki utak, sorolta a Sarkad-Gyula, a Sarkad-Doboz és a Sarkad-országhatár közötti szakaszokat. Közben nagy hangsúlyt fektet az önkormányzat a belterületi utakra: korszerűsítették a Zsarói és a Jókai utcákat, idén sor kerül a Nagykert utcára, a TOP Plusz keretében pedig legalább tíz utcában építenének utat.