2022.11.27. 14:23
Nem csak az Unió, saját határaikat is feszegették a csabai versenyzők
Eredményesen szerepeltek az Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium tanulói a 4 for Europe című uniós vetélkedő minap Szegeden rendezett regionális döntőjében: az egyik csapat első lett, és ezzel bejutott az országos fináléba, a másik gárda pedig nyolcadikként zárt.
Sikeresen szerepelt az Andrássy gimnázium két csapata a 4 for Europe verseny régiós döntőjén
Fotó: Bencsik Ádám
A négy tizedikes diák, Szabó Enikő, Poczik Rózsa, Molnár Eszter és Csicsely Nándor alkotta, Jakusovszki Vivien által felkészített csapat első helyezést ért el a regionális döntőben; míg Buzás Edina tizenegyedikes tanítványai, Földi Dóra, Zsóri Zsófia, Szathmáry Viktória és Kovács Alexandra az előkelő nyolcadik helyen végeztek.
A középiskolások az első, online fordulóban egy plakátot készítettek, amellyel az Európai Unión belüli békét hirdették, valamint egy rövidfilmet forgattak arról, hogy az Európai Unió miként segíti a fiatalságot – annak apropóján, hogy az ideit az ifjúság európai évének választották.
A második fordulónak a Szegedi Tudományegyetem adott otthont. A feladatok között szerepelt többek között a bemutatkozás is, amit a nyertes csapat tagjai verssel, zenével spékeltek meg. Emellett számot adtak tudásukról is, arról, hogy miként épül fel az Európai Unió és mit kell tudni a történetéről, milyen az intézményrendszere, valamint milyen ifjúságpolitikát folytat.
Érdekesség, hogy egy Európai Unión belüli utazást is meg kellett tervezniük maguknak részletesen, különféle kritériumok alapján – az egyik fő szempont az volt, hogy beleférhessenek a 2500 eurós költségkeretbe. A győztes gárda tagjai elmondták: az elképzelés szerint nem utaznának sokat és nem nagy hotelekben szállnának meg, a pénzből főleg a célba vett városokat – így Pozsonyt, Bécset, Ljubljanát és Zágrábot – fedeznék fel. Az étkezést egyrészt gyorséttermekben oldanák meg, de helyi specialitásokat ugyancsak kóstolnának, és párszor étterembe is beülnének.
Emellett egy Európa-napot is meg kellett tervezniük, amit megszerveznének az intézményükben – és nyertes csapatként erre a valóságban is lehetőséget kaptak. A fiatalok elmondták, hogy például tematikus történelem- és földrajzórákban gondolkodnak, amelyeken beszélhetnének az Európai Unióról és annak történelméről. De felkeltenék élménybeszámolók révén az érdeklődést az Erasmus programok iránt, kvízjátékot szerveznének a diáktársaiknak, illetve a sulirádióban valamely tagországból származó énekestől, együttestől lehetne zenéket kérni. A tematikus napot december 5-ére tervezik, és mindent dokumentálnak is, hiszen az eredményt be kell mutatni majd a december 9-ei, fővárosi országos döntőn.
A diákok elmondták, hogy a felkészítő pedagógusok mellett sok segítséget kaptak a békéscsabai Europe Direct irodától abban, hogy megismerhessék az Európai Unió történetét, intézményrendszerét, ifjúságpolitikáját. A verseny pedig összehozta az egész osztályközösséget, hiszen nagy volt és továbbra is nagy a tét. A régiós győztes csapat tagjai elutazhatnak Prágába, az osztályuk pedig egy napra Budapesten kirándulhat. Az országos fináléban pedig szintén prágai és strasbourgi utazásokat lehet nyerni. A tanulók elmondták, hogy a megmérettetés során saját határaikat is feszegették. Hiszen a nyertes gárda tagjai történelmet és biológiát tanulnak emelt szinten, a nyolcadikként végző alakulat tagjai pedig a reál gimnáziumi osztályba járnak.
Érdeklődnek az európai kultúra iránt
Szabó László igazgató azt mondta, büszke a diákokra, örül annak, hogy megmérették magukat ezen a versenyen. Úgy véli, a szép eredmény is jelzi azt, hogy a fiatalok érdeklődnek az európai kultúra és integráció iránt, mint ahogy azt is, hogy egy klasszikus gimnáziumnak is van feladata az ezen a területen szükséges ismeretek átadásában. Bár nem az eurofakt osztály tanulói vettek részt a versenyen, szeretnék ebbe a profilba visszacsempészni ezt a látásmódot.