2022.06.14. 07:43
Kikötőt keresnek az ukrán gabonának
Hazánk és a szomszédos uniós országok vasútjai készek elszállítani az ukrán kenyérgabonát, azonban együtt sem képesek feleakkora kapacitást sem biztosítani, mint amire szükség lenne. Az ENSZ azon dolgozik, hogy akár a Fekete-, akár az Északi-tenger kikötőibe eljuthassanak a vasúti szerelvények.
Akár évi ötmillió tonna gabona haladhatna át Magyarországon, ugyanis a határ mentén – Záhonyban és Fényeslitkén – már most jelentős átrakási kapacitás áll rendelkezésre, amit azonban a vasúti pálya állapota miatt jelenleg csak nagyon korlátozottan lehet kihasználni – áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) nyilatkozatában, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Nemzetnek.
Ha sikerülne gyorsan végrehajtani a szükséges beavatkozásokat, az Magyarország és a logisztikai ágazat számára évi sok milliárd forintos bevételt jelentene a következő években. Az ukrán vasút is a Magyarországon, Szlovákián, Lengyelországon és Románián áthaladó útvonalak használatában bízik. Csakhogy a normál nyomtávú vasúthálózat kapacitása ezekben az irányokban csepp a tengerben a hagyományos tengeri szállítási kapacitásokhoz képest. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azt nyilatkozta a közelmúltban, hogy
őszig 75 millió tonna gabona elszállítására lenne szükség az országból. Ezzel áll szembe Záhony potenciális ötmillió tonnás áteresztőképessége.
Ukrajna, mint a világ egyik fő gabonaszállítója, a fekete-tengeri kikötők blokádja miatt az orosz–ukrán háború óta szállítási nehézségekkel küzd. Az Egyesült Nemzetek Szervezete aktívan közvetít ebben a vitában, hogy elkerülje a globális élelmiszerválságot. Jelenleg két megoldásról tárgyalnak: az egyik a fehéroroszországi vasút használata az északi-tengeri kikötők megközelítése érdekében, a másik pedig a fekete-tengeri kikötők mielőbbi megnyitása – olvasható a Railfreight.com elemzésében.
Ami a Fehéroroszországon áthaladó folyosót illeti, Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök az ENSZ főtitkárával, António Guterresszel folytatott beszélgetésében kijelentette, hogy az ország hajlandó biztosítani a szükséges kapacitást az ukrán gabonaexport tranzitjához. Cserébe
Fehéroroszország azt kérte, hogy Németországban, Lengyelországban, a balti államokban vagy Oroszországban engedjék hajóra rakni a kikötőkben a fehérorosz árukat.
Fehéroroszország a hamuzsír – tisztítószerek, valamint az üveggyártás alapanyaga – legnagyobb termelője és exportőre, amelyet főleg vasúton juttatnak el a litván Klaipeda kikötőjébe, majd tengeri úton szállítanak tovább. Az Egyesült Államok tavaly augusztusban szankciókat jelentett be a fehérorosz hamuzsírgyárakkal szemben, amelyek december 8-án léptek életbe, és ma is érvényben vannak. A litván vasutak ezért felmondta a fehérorosz hamuzsír szállítására vonatkozó szerződését, ami miatt Fehéroroszország más útvonalakat kénytelen használni.
Eközben folynak a tárgyalások Oroszországgal a fekete-tengeri kikötők újranyitásáról, de egyelőre kevés eredménnyel. Az orosz elnök kijelentette, hogy országa hajlandó megkönnyíteni az ukrán gabona és a fehérorosz hamuzsír szállítását a fekete-tengeri kikötőkön keresztül, de csak akkor, ha enyhítik a nyugati szankciókat. Ukrajna elutasította ezt a javaslatot.
Borítókép: Amerikai szállítóhajó vesztegel Lengyelország egyik kikötője előtt / MTI / EPA-PAP / Marcin Bielecki
Ukrán válság
- Olaf Scholz telefonon tárgyalt Vlagyimir Putyinnal
- Az orosz hadsereg elfoglalta Voznyeszenka települést
- Az ukrán külügyminiszter Brüsszelben tárgyalt Antony Blinkennel
- Rekordösszeget költ jövőben Ukrajna fegyverkezésre
- A Kreml szerint Európában idegesek Trump győzelme miatt