2018.05.23. 06:50
A traktoros felelős gépe láthatóságáért
Javában tartanak a mezőgazdasági munkálatok, fokozottan számítani lehet az utakon haladó, lassabb mezőgazdasági gépekre.
Nyolc iskola tizennyolc versenyzője, köztük három szerbiai induló mérte össze a tudását szerdán Kaposváron a IV. Országos Középiskolás Szántóversenyen. Ami a szervező, kaposvári Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakképző Iskola vezetése szerint részint rutint ad a fiatal gazdatanulóknak, ezen kívül összehasonlíthatják teljesítményüket a többi fiataléval. – S a kollégáknak is sokat segít abban, hogy látják, miben kell még fejlődniük, hogy versenyképesek legyenek tanítványaik – mondta Torma Sándor igazgató. A szerdai verseny ágyekés kategóriájában első helyen végzett a kaposvári iskola versenyzője, Budai József. Második lett a tabi László Csaba, s harmadik helyezést ért el Topolya mezőgazdasági iskolájának tanulója, Bazsó Valentin. A váltva forgató ekés kategóriában a kaposvári Makai Zsolt nyert, második lett a tatai Szlovák Lajos, harmadik helyen végzett a szintén kaposvári Végh Gusztáv.
A termőterületeket megközelítő gépekkel akár éjszaka is találkozhatunk, mivel egyes munkálatokat az idő szorítása miatt ilyenkor végeznek el a földeken. Mind a gépkezelőknek, mind az utakon közlekedő többi résztvevőnek kiemelten figyelnie kell egymásra a balesetek megelőzése érdekében.
A szakemberek elmondása szerint minden közlekedési helyzetben számíthatunk arra, hogy lassú, esetleg túlméretes járművel találkozunk, ennek figyelembevételével kell közlekednünk az utakon. Ahogy fogalmaztak, ahol nincs tiltva, ott fel kell készülnünk arra, hogy lassú járművel találkozunk, így a közlekedési és látási viszonyoknak megfelelően kell vezetnünk.
Kérdésünkre válaszolva azt is hozzátették, a mezőgazdasági járműveknél ugyanúgy, mint a személyautóknál, a vezető felelőssége, hogy a világítás megfelelően működjön és tiszta legyen.
– A mezőgazdasági vontatókkal kapcsolatban is a személygépkocsikhoz hasonló elvárások vannak. A vontatónál is kell lenni helyzetjelzőnek, tompított és országúti fényszórónak, valamint a féklámpa mellett irányjelzőnek. Ha pedig a gép saját lámpáit a vontatmány eltakarja, akkor külön fényjelzőkkel kell gondoskodni a láthatóságról – mondta el a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal műszaki engedélyezési, fogyasztóvédelmi és foglalkoztatási főosztályának főosztályvezetője.
Dobókői György hozzátette, vannak esetek, amikor figyelmeztető jelzést, úgynevezett sárga villogót kell használni a gépeken, ez három méter szélesség felett alkalmazandó, kötelező jelleggel, és a jármű legmagasabb pontján kell elhelyezni, úgy, hogy minden irányból jól látható legyen. Ha ez nem megoldható, akkor több lámpát kell használni, a lényeg, hogy a figyelmeztető jelzés minden irányból látható legyen.
Egyebek mellett azt is megtudtuk, ha ilyen figyelmeztető jelzést látunk, akkor lassú haladással és fokozott figyelemmel kell megközelíteni azt, ugyanis ilyenkor számolhatunk azzal, hogy valamilyen munkavégzés történik az úton, esetleg túlméretes vagy lassú jármű van az úton. Ezenfelül azt is kiemelték, ne csak a figyelmeztető jelzést figyeljük, hanem azt is, hogy az érintett jármű mekkora tempóval halad.
– Arra kell számítani ugyanis, hogy akár jelentős sebességkülönbség is lehet a járművek közt. Úgy közlekedjünk, hogy a féktávolságunk rövidebb legyen, mint a belátható útszakasz, azért, hogy biztonsággal meg tudjunk állni. Ezért mindig az aktuális út- és látási viszonyoknak megfelelően vezessünk – hívta fel a figyelmet Benkő Mihály, a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal műszaki engedélyezési, fogyasztóvédelmi és foglalkoztatási főosztályának főosztályvezető-helyettese.
Az általunk megkérdezett mezőgazdászok elmondták, gépeik csak a szükséges mértékben használják a forgalmas közutakat, és próbálnak annak szélén haladni, illetve amennyiben feltorlódik mögöttük a forgalom a lehető leghamarabb félreállnak, elengedni a többi közlekedőt. A láthatóságot is fontosnak tartják, erre is ügyelnek. Járműveik műszaki állapotát pedig a hatóságok mellett ők maguk is folyamatosan figyelemmel kísérik.
A sár további problémát jelenthet
A mezőgazdasági földmunkák egyik velejárója a gépekre tapadt sár, ami aszfaltburkolattal ellátott útra kerülve – főként nedvesen – kifejezetten balesetveszélyes. A szennyeződést egyébként a gépkezelőnek kell eltávolítania mielőtt felhajt a közútra, vagy ha már beszennyezte azt, akkor gondoskodnia kell a felhordott sár eltávolításáról.
Egy nekünk nyilatkozó gazdálkodó elmondta, jellemzően esős, saras időben nem is tudnak dolgozni a földeken. A férfi hozzátette, ha mégis így alakul, a kerekeket, a gépet megtisztítják, de ahogy fogalmazott, miként az élet más területein, sajnos itt is lehetnek felelőtlen, nemtörődöm emberek, akik nem sokat foglalkoznak ezzel, és így a gazdák ellen hangolják az autósokat. Majd megjegyezte, a legtöbben azért lelkiismeretesen és a szabályokat betartva végzik a munkájukat.