2018.11.21. 06:45
Előnyei is lehetnek az ünnepi akcióknak
Évről évre egyre korábban hallhatjuk felcsendülni a karácsonyi dalokat, és láthatjuk az azokkal párosuló, vásárlásra csábító reklámokat, amit sokan nem néznek jó szemmel. Az októberi vagy akár már szeptemberi ünnepi akciók azonban kedvezhetnek is a vásárlóknak.
Sokan már novemberben megvásárolják a karácsonyi ajándékokat. Illusztráció: MW
Szász András marketingszakember elmondta, a karácsonyi slágertermékek várhatóan idén is a műszaki cikkek, a játékok és a ruhafélék lesznek, de évről évre egyre nagyobb teret hódítanak a kuponok is az ajándékozásban. Utóbbiból az 50 ezer forint körüli értékű, két főre szóló, kétéjszakás utazásra beválthatók a legnépszerűbbek.
A magyarok átlagosan 26-28 ezer forintból lepik meg egymást az ajándékozás ideje alatt, így a kutatások szerint országszerte a 95 milliárd forintot is elérheti az év végi költekezés. Hozzátette, megdöbbentő adatként szolgálhat az, hogy az ajándéktárgyakon túl ugyanúgy 90 milliárd felett vásárolunk az ünnepi asztalra is.
Beszámolója alapján a tapasztalatok szerint a negyedik negyedévben az üzletek havi átlagos forgalma a korábbiak harmadával is megugorhat. Az ünnepi akciók közül a black fridayt (azaz fekete pénteket) emelte ki, amit minden évben az adventi időszak előtt szerveznek meg.
Az ünnepeket megelőző egyik legnagyobb leárazás novemberi időpontja különösen az online áruházaknak fontos azért, hogy a rendeléseket minden ügyfelüknek ki tudják szállítani még karácsony előtt, hiszen ilyenkor többszörösére nő a kézbesítéseik száma – tette hozzá Szász András.
Czibula Zoltán, az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület igazgatója emlékeztetett, a kereskedelemben verseny van, és a karácsonyi szezon rövidnek tekinthető abban az esetben, ha csak a december hónapot vesszük figyelembe. Ezért az üzletek és gyártók szeretnék ezt az időszakot meghosszabbítani, hiszen aki először „el tudja kérni” a vevőtől a pénzt, az több bevételre tesz szert. Utóbbit azzal magyarázta, hogy ha valaki már megvette az egyik helyen a karácsonyi ajándékot, akkor nem fog bemenni egy másik boltba.
Tehát összegzésül elmondta, az ünnepek előtt akár már hónapokkal (szeptember, október) megkezdett, célzott akciók mindenképp a versengésnek tudhatók be, ami a vásárlók számára pozitívum, mert így több idejük van válogatni a termékek között és kiválasztani a számukra minden téren megfelelőt.
Hozzátette, a fent említett verseny egyik legnagyobb vonzereje a vásárlók számára az akció, ami az üzletek számára azért kifizetődő, mert ugyan egy kedvezményes árú termék miatt térnek be a vevők a boltba, de szétnéznek és mást is megvesznek majd.
Beszámolója szerint a boltok hónapokig készülnek egy-egy leárazásra, hiszen azt megelőzően egyeztetniük és alkudozniuk kell a gyártókkal, hogy minél nagyobb engedményt el tudjanak érni náluk, emellett tervezeteket készítenek, és gondoskodniuk kell a megfelelő helyen, árban és időben feladott hirdetésekről is.
Érzelmeink miatt vásárolunk
Kozma Zoltán klinikai szakpszichológus elmondta, a karácsony előtti hetekben az emberek nagy része érzékeny állapotban van, hiszen ebben az időszakban már készülnek az ünnepekre, a családi összejövetelekre és az ajándékozásra is, melyek számos feladat elé állítják őket. Beszámolója szerint az említett érzékenység miatt lesznek sokan bizonytalanabbak és befolyásolhatóbbak még azok is, akik az év többi időszakában minden téren stabilan és határozottan működnek.
Hozzátette, fokozott lelkiállapotban a reklámokat nézve az egyén még inkább vásárlásra csábul. Azok ugyanis az érzelmekre hatnak azzal, hogy olyan történeteket vagy élményeket közölnek, ami egy illúziót ébreszt mind a családdal, mind az élettel kapcsolatban, s a vevő úgy érzi, azonosulni tud ezzel. Így végül érzelmes állapotban azt teszi, amit a hirdető kér tőle. Megveszi a terméket, amitől annak az érzésnek az átélését várja, amit a rövid videókban vagy fotókon fedezett fel korábban.