2022.05.10. 13:55
Kevesebben szálltak fel a csabai buszokra
Ötszázezerrel kevesebbszer vették igénybe Békéscsabán a helyi autóbusz-közlekedést tavaly, mint két éve, miközben az indított járatok száma alig mérséklődött – derült ki akkor, amikor a közszolgáltatást végző Volánbusz Zrt. beszámolt az előző évéről a városi közgyűlés ülésén.
Visszaesett az utazási kedv, miközben az indított járatok számát alig mérsékelték /Fotó: Bencsik Ádám/
Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere nemrég sajtótájékoztatón elmondta, hogy az eddigieken túl további 13 millió forintot fizet az önkormányzat a volántársaságnak, így az előző évi közszolgáltatás nagyjából 230 millió forintba került a városnak. Úgy véli, azt is figyelembe véve, hogy az előző évben alacsonyabb volt az utazási kedv, mint korábban, elfogadható az összeg.
A képviselő-testület azt kérte, hogy – szem előtt tartva a környezetvédelmi szempontokat – legalább Euro 3-as minősítésű motorral felszerelt autóbuszok közlekedjenek Békéscsabán.
A beszámoló alapján tavaly 2,6 millió utast vittek el az autóbuszok a városban, 500 ezerrel kevesebbet, mint két éve. Ők összesen 14,8 millió kilométert tettek meg a járatokon, ez 2,8 millió kilométeres visszaesést jelent a 2020-as adathoz képest. Közben az indított járatok száma alig mérséklődött – csupán ötszázzal –, tavaly is több mint 82 ezer volt.
Az utazási kedv csökkenése miatt csaknem 15 millió forinttal – az előző évhez képest 14,5 százalékkal – mérséklődött a volántársaság utasoktól származó bevétele is. Leginkább az értékesített összvonalas és egyvonalas havi bérletek eladása csappant meg, de kevesebb folyt be a tanuló- és nyugdíjasbérletekből, az elővételben és az autóbuszon váltott menetjegyekből is.
A Volánbusz Zrt. a közszolgáltatási feladatokat tavaly átlagosan 17 autóbusszal látta el, öt tartalék jármű is rendelkezésre állt, illetve, hogy a szolgáltatás hatékony legyen, helyközi járatok szintén segítették a munkát.
A 22 autóbusz közül 14 úgynevezett szóló, nyolc pedig csuklós: amíg előbbiek mindegyike, addig utóbbiak egyike sem alacsonypadlós vagy alacsony belépésű jármű.
Az utasforgalomnak megfelelő férőhellyel rendelkeztek az autóbuszok – írták a beszámolóban. A volántársaságnál figyelemmel kísérték a járatok terheltségét, gyűjtöttek adatokat a sofőröktől és az utasoktól egyaránt. Nem tudnak olyan rendszeres zsúfoltságról, amely miatt a menetrend módosítását kellett volna kezdeményezni, nem is történt tavaly érdemi változás. Úgy vélik, a rövid ideig fennálló nagyobb utazási igényt hatékonyan kezelték.
Az adatokból az is kiderül, hogy a szolgáltató miatt tavaly 42 esetben késett, illetve 40 alkalommal maradt ki járat: elsősorban útfelújítási munkálatok, valamint balesetek miatti útlezárások, torlódások miatt, de az időjárási viszonyok is hatással voltak a közlekedésre. Egy anyagi káros balesetben volt érintett tavaly egy autóbusz, az utasok közül ketten menet közben, ketten vészfékezéskor sérültek meg.
Huszonegy panaszt kapott az előző esztendőben a volántársaság Békéscsabáról. Műszaki állapotra – fűtésre, légkondicionálásra, valamint a nem megfelelő tisztaságra – mindössze egy megkeresés érkezett, a sofőrökre és más munkatársakra pedig hat. Kivizsgálták a panaszok megalapozottságát is: ebből hét volt jogos, kettő részben jogos, hét esetben nem lehetett megállapítani, öt pedig nem volt jogosnak tekinthető.
Öt évre szóló pályázatot írnak ki
A városi közgyűlés ülésén tavaly év végén eredménytelennek nyilvánították a korábban a helyi személyszállítási feladatok ellátására kiírt pályázatot. Ezt követően, figyelembe véve a jogszabályi lehetőségeket, úgynevezett szükséghelyzeti intézkedést hoztak. Ahogy korábban két alkalommal, ezúttal is elrendelték, hogy Békéscsabán 2022-től az autóbusszal végzett menetrend szerinti közszolgáltatást a Volánbusz Zrt. lássa el. Ez a kijelölés legfeljebb két évre szólhat. Ezért a minap tartott ülésen úgy döntöttek a testület tagjai, hogy európai uniós közbeszerzési eljárást folytatnak le, pályázatot írnak ki, hogy melyik cég lássa el a városban 2024-től öt éven át, 2028 végéig a feladatot.