2024.08.03. 11:49
Pörneki Attila a Gyulai Szakképzési Centrum főigazgatója
Pörneki Attila lett júliustól a Gyulai Szakképzési Centrum főigazgatója. Dr. Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter, valamint dr. Magyar Zita, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnöke által aláírt miniszteri kinevezést a fővárosban Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkártól és dr. Dobos Lilla, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakmai elnökhelyettesétől vette át az intézmény új főigazgatója.
A főigazgató szakmai életútja az elmúlt egy év alatt is nagyon mozgalmas volt, de az azt megelőző évek is azt bizonyítják, Pörneki Attila az élethosszig tartó tanulás, önképzés, a folyton megújulni akaró és képes szakember.
2023 januárjában beszámoltunk róla, hogy a magyar kultúra napja alkalmából átadták a Petőfi-emlékérmet Orosházán. Az elismerést Pörneki Attilának ítélték, aki 25 éve fáradhatatlanul dolgozik kórusvezetőként is a kulturális hagyományok megőrzéséért. Idén áprilisban, Orosháza újratelepítésének ünnepén Pörneki Attila vette át az Orosháza Városért elismerést akkor még a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium igazgatójaként, a Kodály Zoltán Gyermekkórus vezetőjeként.
Akkor a méltatásban elhangzott, Orosháza szülötte általános és középiskolai tanulmányait itt végezte, majd Szegeden szerzett matematika és ének-zene tanári diplomát, később közoktatásvezető és pedagógus szakvizsgát. Szakmai munkássága komoly elhivatottságról árulkodik. Tanári pályáját 2005-ben kezdte, az akkori József Attila Általános Iskolában, 2010-ben a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium felkérését elfogadva ott helyezkedett el, ahol 2020-tól már igazgatói feladatokat látott el.
Képezzenek kiváló szakembereket a településeknek
Vezetőként eltökélt abban, hogy az intézmény kiváló szakembereket képezzen a városnak és a térségének. A matematika tanítása és az igazgatói feladatok ellátása mellett hosszú évek óta nagy hangsúlyt fektet zenei munkásságára. Megszervezte Orosháza Város Pedagógus Női Karát, újraszervezte és vezette a Táncsics gimnázium kórusát, majd 2016 novemberében felkérést kapott a Kodály Zoltán Gyermekkórus vezetésére, mely irányítása alatt felkerült Magyarország kórustérképére.
Pörneki Attila a sokrétű feladatai mellett önkéntes szolgálatot is vállal, így a gyermek és ifjúsági kórusok mellett az egyházzenei munkássága is figyelemre méltó – 1998 óta az Advent Kórus karnagya, 2014 óta a Hetednapi Adventista Egyház zenei vezetője.
A júliusi kinevezése után arra voltunk kíváncsiak, Pörneki Attila a főigazgatói feladatai mellett a szívéhez közel álló kórusvezetői teendőit összeegyezteti majd az új szakmai kihívásokkal, vagy ezek háttérbe szorulnak?
– Az orosházi gyermekkórussal való közös munka folytatásáról még nem történt egyeztetés. A próbák és a fellépések nagyon komoly plusz munkát igényelnek. Az Advent Kórus hétvégi elfoglaltságot jelent, de összességében át kell majd gondolnom, hogy a főigazgatói feladatok ellátása mellett milyen formában lesz lehetőség folytatni a karnagyi munkát elsősorban a hétköznapi plusz elfoglaltságot tekintve. Fő prioritás természetesen a centrum irányítása.
Piacképes szakmákat kínálunk hat intézményünkben – vallja a főigazgató
– Milyen szakmai kihívások várják a főigazgatót Gyulán? Míg Orosházán egy iskola irányítása, menedzselése volt a feladata, mostantól ez jóval összetettebb lesz?
– Orosházán 4,5 év alatt ahogy fejlődött és erősödött az az intézmény, azt most kiterjesztjük a centrum többi iskolájára is. Összesen hatra (Orosháza, Szarvas, Dévaványa, Sarkad, Gyula, Szeghalom). A településeken és a vonzáskörzetükben a munkaerőpiaci kihívásoknak, igényeknek meg kell felelnünk, a gazdálkodókat, a cégeket ki kell szolgálnunk. A térség lakossága is azt kell, hogy érezze, piacképes szakmákat kínálunk számukra, amikkel boldogulni képesek helyben. Segítséget jelentenek ebben a munkában az igazgatók, hiszen ők ismerik a helyi viszonyokat. Fontosnak tartom a jó munkafeltételek megteremtését. Kancellár úrral igyekszünk ehhez a hátteret biztosítani, előteremteni.
Amikor az orosházi iskola élére kerültem megfogalmaztam a vezető hitvallásomat: az oktatásban, a szakképzésben a szakmák menedzselése, a duális partnereinkkel való együttműködés, a piacképes, korszerű elméleti és gyakorlati tudás átadása a cél. Egy centrum esetében is ezek a prioritások. A Gyulai Szakképzési Centum legyen minél erősebb, népszerűbb a pályaválasztók körében.
– Vakáció van, elkezdődtek már a szakmai egyeztetések?
– Az igazgatókkal folyamatban van. Ismerem őket, jó a munkakapcsolatunk, jól bejáratott rendszert vettem át.
Kétezer középiskolás tanul a centrum intézményeiben
– Ha számokkal kellene kifejeznünk a váltást, akkor az egy iskolához, egy tantestülethez és diáklétszámhoz képest mostantól hány iskola és kolléga, valamint mekkora tanulói létszám tartozik főigazgatóként önhöz?
– Míg Orosházán majd 50, addig a centrumban majd 200 oktatóval dolgozok; óraadó 15 volt Orosházán, a centrumban majd 100; a diáklétszám Orosházán volt 600, a centrumhoz több, mint 2000 diák tartozik.
– A 2024/2025-ös tanév tanévnyitójáig milyen tennivalók várnak a főigazgatóra?
– Átvettem a kinevezésemet, a munkaköri leírásomat, folyamatban vannak az egyeztetések a kancellár úrral és főigazgató-helyettes úrral. A közelgő országos tanévnyitó értekezletre is készülök.