Közélet

2013.08.28. 17:05

Életekbe is kerülhetnek a téves riasztások

A mentőkhöz, a rendőrséghez és a tűzoltósághoz befutó segélyhívások átlagosan hatvan százaléka rosszindulatú. Szeptemberben azonban hatályba lép a szabálysértési törvény egy korábbi módosítása, melynek értelmében ötezertől 150 ezer forintig bírságolható, aki a segélyhívókat ilyen típusú hívásokkal terheli.

BEOL

A jogszabály úgy rendelkezik: aki az egységes európai segélyhívó számot, illetve a nemzeti segélyhívó számot annak rendeltetésétől eltérő céllal szándékosan felhívja, szabálysértést követ el. Kezdetben és az először vétkezőket valószínűleg 5000 forintra bírságolják majd, de a notórius visszaesők a lehető legsúlyosabb, akár 150 ezres büntetésre számíthatnak.

A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság ügyeletén naponta 1-2 kifejezetten rosszindulatú, trágár kifejezést használó telefonáló hívását fogadják. Emellett sokan olyan kérdéssel is tárcsázzák a segélyhívót, amely nem tartozik a rendőrség hatáskörébe, vagy nem tudnak benne segíteni. Például egy SIM-kártya nélküli vagy rossz PIN-kódok beütésével blokkolt kártyával a mobilkészülék még alkalmas a segélyhívásra.

Vannak, akik emiatt azt gondolják, hogy a rendőrség a telefonnal kapcsolatos problémájukat is meg tudja oldani. Olyan is gyakran előfordul, hogy telefonokkal játszó gyermekek kíváncsiságból vagy véletlenül hívják a segélyvonalat. A legtöbbször bele sem szólnak, csak a háttérből hallatszik, ahogy egymással beszélgetnek, játszanak. Ezek a hívások nem szándékosan félrevezetőek, rendőri intézkedést nem igényelnek.

— Az idei esztendő eddig eltelt időszakában összesen 12 szándékosan megtévesztő jelzés érkezett a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság megyei főügyeletére — tájékoztatta lapunkat Szűcs Csaba tűzoltó százados, a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hivatalvezetője. Elmondta, nincs krónikusan visszatérő téma. Hozzátette, ugyanakkor felhívják a lakosság figyelmét, hogy a szóban megtett bejelentéseken túl a tűzjelző berendezések szándékos manipulálása is megtévesztő jelzésnek minősül, így büntetéssel sújtható.

Az Országos Mentőszolgálathoz is szinte mindennap érkezik álriasztás, a téves hívásoknak alapvetően három típusát különböztetik meg. Az első, amikor a betelefonáló jó szándékkal riasztja a mentőket, a helyszínre kiérkezve azonban kiderül, hogy a segélyhívás nem volt indokolt. A második eset, amikor valaki azért hívja a mentőszolgálatot, mert neki „nincs ideje” segíteni. A legtöbbször ilyenkor sincs szükség a mentőkre, és gyakori, hogy a helyszínre érkezők már az érintett, illetőleg a bejelentő hűlt helyét találják. A harmadik típusú téves riasztás a klasszikus vaklárma, ilyet tapasztalva a mentőszolgálat minden esetben feljelentést tesz a rendőrségen.

— A viccelődők valószínűleg fel sem mérik, hogy a buta poénnal az életmentést akadályozhatják. Amíg a legjobban felszerelt esetkocsi feleslegesen megy kilométereket, előfordulhat, hogy máshol éppen valós beteghez kellene vonulnia — hangsúlyozta Kárász László megyei vezető mentőtiszt, aki elmondta, hetente kapnak ilyen típusú álriasztásokat.

Két központot alakítanak ki jövő januártól

A tervek szerint ötmilliárd forint uniós forrásból valósul meg az a program, melynek keretében januártól már országosan a 112-es segélyhívón érhetők el a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság. Az új segélyhívótól és a hozzá kapcsolódó bevetésirányítástól a rendőrség, mentők és tűzoltóság reagáló képességének javulását, reakcióidejük csökkenését várják a döntéshozók.

Az elképzelések értelmében Szombathelyen és Miskolcon két hatalmas hívásfogadó központban fogadják majd az ország egész területéről a 112-re érkező hívásokat, és azonnal intézkednek is, hogy a probléma megoldásához szükséges erők a helyszínre vonuljanak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!