2021.03.28. 19:19
Hamilton nyerte az idénynyitót Verstappen előtt a Forma-1-ben
A 2021-es Formula–1-es világbajnokság idénynyitó versenyét Bahreinben rendezték, s az 56 körös futam a Mercedes világbajnoki címédője, Lewis Hamilton győzelmét hozta, a második helyen a Red Bull élről induló hollandja Max Verstappen zárt, a dobogó harmadik fokára utóbbi csapattársa, a finn Valtteri Bottas állhatott.
Szahír, 2021. március 28. Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzõje a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság szezonnyitó Szahíri Nagydíján a szahíri pályán 2021. március 28-án. MTI/AP/Kamran Dzsebreili
Forrás: MTI / AP
Fotó: Kamran Dzsebreili
A Red Bull holland versenyzője, Max Verstappen erősen kezdte az idénynyitó Bahreini Nagydíj hétvégéjét, hiszen mindhárom szabadedzésen és az időmérőn is ő bizonyult a leggyorsabbnak, így ő várhatta az élről az 57 körös versenyt. Mellőle, illetve mögüle a Mercedes támadhatott, a címvédő Lewis Hamilton a 2., míg Valtteri Bottas a 3. pozícióból indulva tűzte ki azt a célt, hogy borsot törjön a Sergio Pérez gyengébb kvalifikációs eredménye után hátvéd nélkül maradó hollandot – írja a Nemzeti Sport.
A verseny legnagyobb kérdése tehát az volt, hogy képes lesz-e valaki megállítani Verstappent, vagy a hollandnak sikerül behúznia pályafutása 11. győzelmét.
A start előtt egy helyen változott a rajtsorrend, a sportfelügyelők Sebastian Vettelt részesítették 5 rajthelyes büntetésben, illetve 3 büntetőpontot is kiosztottak neki, miután még a kvalifikáció első szakaszában figyelmen kívül hagyta az 1-es kanyarnál érvényben lévő dupla sárga zászlós figyelmeztetést.
A négyszeres világbajnok a hátrasorolás értelmében a 18. helyett a 20. pozícióból vághatott neki az első aston martinos versenyének, míg a Haas párosa, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin egy-egy pozíciót nyert az időmérőn megszerzett helyezéséhez képest.
A duó aztán újabb pozíciót nyert a start előtt, miután a 11. rajthelyet megszerző Pérez alatt megadta magát az RB16B a felvezető körön. Bár a mexikói egy idő után be tudta indítani a versenygépet a bokszutcából volt kénytelen rajtolni, míg a mezőnynek egy újabb felvezető kört kellett megtennie, a versenytáv így egy körrel rövidült.
A mezőny második próbálkozásra már elrajtolhatott, Verstappen jól rugaszkodott el, és Hamilton is megtartotta a második helyét, Bottas viszont egy pozíciót bukott Charles Leclerc-rel szemben. A szabad verseny azonban nem tartott sokáig, miután a 19. helyről induló Nyikita Mazepin beleszállt a falba a Haasszal. Az eset miatt biztonsági autós szakasz lépett érvénybe, amire a Red Bull azonnal reagált, s kihívta friss közepes gumikért a Pérezt, aki így a mezőny végéről kezdhette meg a felzárkózást.
A biztonsági autós szakasz a 4. körben ért véget, azonban rövidesen újabb korlátozás következett: Pierre Gasly ért össze Daniel Ricciardo McLarenével, aminek következményeként leszakadt az első vezetőszárnya. Az AlphaTauri sok törmeléket hagyott maga után, így virtuális biztonsági autós szakasz következett. A háttérben közben a másik Haas, Mick Schumacher is megjárta a pálya szélét, de ő szerencsésebb volt, mint márkatársa, s tudta folytatni a versenyt.
Az újabb korlátozás után Verstappen megtartotta a vezetést Hamilton előtt, a páros mögött viszont pozíciócsere történt Bottas és Leclerc között. A monacóit aztán pár körrel később előbb Lando Norris is maga mögé utasította, majd megérkezett rá Daniel Ricciardo is a másik McLarennel, azonban újabb előzés itt nem történt, miután a nyolcadik helyen haladó Fernando Alonso kiállt a bokszba, és beindította a kerékcserés dominót.
A kétszeres világbajnok ugyanis azonnal óriási tempót diktált a friss abroncsokon, amire a McLarennek és a Ferrarinak is reagálnia kellett, s hiába érkezett Norris és Leclerc is a következő körben, épphogy az Alpine előtt tudott csak visszatérni.
Az élmezőnyből eközben Hamilton lépett elsőként, a címvédő a 14. körben állt ki keményekért, a Red Bull azonban nem reagált azonnal, további négy kört várt a holland cseréjével.
Verstappen friss közepes gumikon, de Hamilton mögött 7 másodperces hátránnyal tért vissza a pályára, így ezúttal a Red Bullnak kellett támadnia. A holland folyamatosan lopta is a távolságot a Mercedes mögött, az „ezüstnyilak” azonban megelőzvén azt, hogy ezúttal a Red Bull alkalmazzon alávágást, a címvédőt a 29. körben újra kihívták a bokszba.
Hamilton másodszor is kemény abroncsokat kapott, ám ekkor nem volt még biztos, hogy végig tud-e menni újabb kiállás nélkül.
Míg Verstappen tovább körözött, a Mercedes Bottast is kihívta, ám a finn cseréje nem sikerült túl jól, a pilóta súlyos másodperceket vesztett, miután a jobb elsővel akadt problémája a csapatnak. Alonso a finnél is rosszabbul járt, a spanyol fékje adta meg magát az Alpine-on, aminek következményeként a kétszeres világbajnok kénytelen volt visszahajtani a bokszba, s feladni a futamot.
Az éllovas holland végül a 40. körben szánta el magát cserére, s 8.6 szekundumos hátránnyal tért vissza a kemény gumikon a vezetést visszavevő Hamilton mögött. Verstappen ezt követően folyamatosan csökkentette a lemaradását a brit mögött, és a 46. körben, már 4 másodpercen belül haladt a hétszeres világbajnokhoz képest, aki
időközben megdöntötte Michael Schumacher rekordját. A brit ugyanis átlépte az 5111-es határt az élen töltött körök számában, amivel átvette a vezetést a német legendától az örökranglistán.
Hátrébb Vettel szállt bele Ocon Alpine-jába, a német első vezetőszárnya sérült, míg Ocon megforgott. A versenyzők az incidenst követően tudták folytatni a versenyt, de a sportfelügyelőknél még lesz jelenésük a verseny után. Az élen eközben tovább csökkent Hamilton előnye, öt körrel a vége előtt a címvédő már kevesebb mint egy másodperc volt a két versenyző között, miután a címvédő elkezdett küszködni a gumikon, és a pálya szélét is megjárta.
A holland ki is használta a címvédő megingását, és megelőzte a britet, azonban a holland túl szélesen vette a 4-es kanyart, így kénytelen volt visszaadni Hamiltonnak a pozíciót,
miután a csapat jelezte, hogy a sportfelügyelőktől figyelmeztetést kapott, hogy ha nem engedi el a britet, akkor akár 5 másodperces időbüntetésben is részesülhet a leintést követően.
A pozíciócsere után Verstappen rövid időre DRS-távolságon kívülre szorult, ám az utolsó két körre visszajött, s újabb offenzívát indított a címvédő ellen. A holland viszont már nem tudott igazán nagy veszélyt jelenteni Hamiltonra, aki 745 ezredes előnnyel a Red Bull előtt szelte át a célvonalat, s aratta pályafutása 96. győzelmét!
A hétszeres világbajnok az újabb sikerével a másik hétszeres bajnokot, Schumachert érte utol az örökranglistán, immár mindkét versenyző elmondhatja magáról, hogy 15 egymást követő évben felállhatott legalább egyszer a dobogó felső fokára.
Hamilton és Verstappen mögött Bottast intette le a kockás zászló,
a finn az utolsó körökben tett egy újabb kirándulást a bokszban, és a friss abroncsokon sikerült is megszereznie a versenyen futott leggyorsabb körért járó pluszpontot.
Negyedikként a mclarenes Norris végzett, mögötte a kalandos futamot teljesítő Pérez, Leclerc, Ricciardo, az első ferraris futamát teljesítő Sainz, a japán újonc, Cunoda Juki, illetve Lance Stroll zárta a pontszerzők sorát.
Az Alfa Romeo kettőse, Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi a 11. és a 12. pozícióban fejezte be a futamot, George Russell 14. lett a Williamsszel, mögötte Vettel, illetve Mick Schumacher végzett. A sort Gasly és Latifi zárta.
A versenyt követően a Mercedes vezeti a konstruktőri tabellát, az „ezüstnyilakat” a Red Bull és a McLaren követi az első három helyen – tavaly év végén is ez volt a sorrend a top 3-ban.
Most kisebb szünet következik, a 2021-es bajnokság három hét múlva folytatódik Imolában.
1.
Lewis Hamilton
brit
Mercedes
1:32:03.897
2.
Max Verstappen
holland
Red Bull-Honda
0.745 mp h.
3.
Valtteri Bottas
finn
Mercedes
37.383 mp h.
4.
Lando Norris
brit
McLaren-Mercedes
46.466 mp h.
5.
Sergio Pérez
mexikói
Red Bull-Honda
52.047 mp h.
6.
Charles Leclerc
monacói
Ferrari
59.090 mp h.
7.
Daniel Ricciardo
ausztrál
McLaren-Mercedes
1:06.004 p h.
8.
Carlos Sainz
spanyol
Ferrari
1:07.100 p h.
9.
Cunoda Juki
japán
AlphaTauri-Honda
1:25.692 p h.
10.
Lance Stroll
kanadai
Aston Martin-Mercedes
1:26.713 p h.
11.
Kimi Räikkönen
finn
Alfa Romeo-Ferrari
1:28.864 p h.
12.
Antonio Giovinazzi
olasz
Alfa Romeo-Ferrari
1 kör h.
13.
Esteban Ocon
francia
Alpine-Renault
1 kör h.
14.
George Russell
brit
Williams-Mercedes
1 kör h.
15.
Sebastian Vettel
német
Aston Martin-Mercedes
1 kör h.
16.
Mick Schumacher
német
Haas-Ferrari
1 kör h.
17.
Pierre Gasly
francia
AlphaTauri-Honda
4 kör h.
18.
Nicholas Latifi
kanadai
Williams-Mercedes
5 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Fernando Alonso
spanyol
Alpine-Renault
32
Nyikita Mazepin
orosz
Haas-Ferrari
0
PILÓTÁK
GYŐZELEM
DOBOGÓ
PONTSZERZÉS
LGYK
PONT
1.
Lewis Hamilton
1
1
1
–
25
2.
Max Verstappen
–
1
1
–
18
3.
Valtteri Bottas
–
1
1
–
15
4.
Lando Norris
–
–
1
–
12
5.
Sergio Pérez
–
–
1
–
10
6.
Charles Leclerc
–
–
1
–
8
7.
Daniel Ricciardo
–
–
1
–
6
8.
Carlos Sainz
–
–
1
–
4
9.
Cunoda Juki
–
–
1
–
2
10.
Lance Stroll
–
–
1
–
1
KONSTRUKTŐRÖK
1.
Mercedes
40
2.
Red Bull-Honda
28
3.
McLaren-Mercedes
18
4.
Ferrari
12
5.
AlphaTauri-Honda
2
6.
Aston Martin-Mercedes
1
7.
Alfa Romeo-Ferrari
0
8.
Alpine-Renault
0
9.
Williams-Mercedes
0
10.
Haas-Ferrari
0
Borítókép: Lewis Hamilton vezet a szezonnyitó Szahíri Nagydíjon