2022.05.23. 11:30
Egyszerű lekérdezni az előéleti pontokat
A Belügyminisztérium fejlesztésének köszönhetően május 10-től elektronikus úton már bárki lekérdezheti saját közúti közlekedési előéleti pontjait ügyfélkapun keresztül. Az érintettek illeték- és díjmentesen kapnak azonnali tájékoztatást, a nyilvántartás tartalmazza a pontok elévülési idejét is.
Fotó: MW
Hazánkban az előéleti pontrendszert az ezredfordulón vezették be azzal a céllal, hogy erősödjön a járművezetők önkéntes jogkövetése és javuljon a közúti közlekedés biztonsága.
Pont jár például az autópálya leállósávján történő haladásért, az elsőbbség, az előzés, az irányjelzés és a bekanyarodás szabályainak megsértéséért. Pontot kapunk, ha nélkülözzük a biztonsági öv használatát, figyelmen kívül hagyjuk a jelzőtáblák utasításait, esetleg ittasan vezetünk, túllépjük a megengedett sebességet, áthaladunk a záróvonalon, szabálytalanul telefonálunk.
A Békés Megyei Kormányhivatalban elmondták, a pontlekérdezés néhány napja bárki számára elérhető, könnyű és egyszerű: mindössze egy központi azonosítás szükséges. Utóbbi történhet telefonos azonosító kóddal, eSzemélyi okmánnyal vagy videotechnológián, ügyfélkapun keresztül. Az adatkéréskor a járművezetők megnézhetik aktuálisan nyilvántartott előéleti pontjaikat, az ezek alapjául szolgáló cselekményeket, az elévülési időt.
Ha a hétköznapi szóhasználattal csak büntetőpontként emlegetett „strigulák” száma meghaladja a 18-at, az illetékes járási hivatal bevonja a vezetői engedélyt.
Akinek emiatt vagy más okból – szabályszegés, szabálysértés vagy bűncselekmény miatt – kötelező az utánképzése, az a sikeres elvégzés után igazolást kap, és az eltiltás idejének leteltével visszakapja a jogosítványát, feltéve, ha a vezetési jogosultságának egyéb feltételei is fennállnak.
A pontok csökkentésére is mód van, de csak 18 pont elérése előtt; az érintettek önkéntes utánképzésen vehetnek részt.
Sikeres elvégzés esetén 13 pontig 9-cel, 14–17 pont között 6-tal csökkennek a nyilvántartott strigulák.
Götz Attila kommunikációs szakértő elmondta, az utánképzés, melyet a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szervez, két fő részből áll: a feltárásból és a programon való részvételből. Kiemelte, a feltárás tulajdonképpen egy megbeszélés, ahol a biztonságos közlekedéshez szükséges elméleti ismereteket és a vezetési szokásokat elemzik. Eredménye, valamint a konkrét szabályszegés alapján döntik el, kinek melyik programon – elméleti, gyakorlati, csoportfoglalkozás, enyhén, közepesen, súlyosan ittas vezetők programján – kell részt vennie.
Keresztes József békéscsabai nyugdíjas: – Szerintem itt, a megyében normálisak a járművezetők, de országos viszonylatban akadnak hiányosságok, türelmetlenséggel, erőszakossággal találkozni az utakon. Nap mint nap látom az interneten azokat a felvételeket, amik a sofőrök viselkedéséről árulkodnak. Én törekszem a szabályok betartására, negyven éve vezetek balesetmentesen. Egyszer büntettek meg, amikor a stoptáblánál csak lassítottam, nem álltam meg.
Varga-Kudlák Csilla békéscsabai barista: – Tíz éve van már jogosítványom, tapasztalataim szerint itt, Békéscsabán jórészt betartják a szabályokat az autósok. A reggeli, nyolc óra előtti csúcsforgalom és a délután négy óra körüli időszak persze katasztrofális, mindenki siet, türelmetlen. A megyéből kiérve látni, hogy van, aki bárhol képes előzni, önmagát, másokat is veszélyeztetve. Én mindig nagyon figyelek, főleg, hogy legtöbbször három gyermek is ül mögöttem.