Vasút

2024.07.11. 13:57

Vizsgálják az IC-kocsik átcsoportosításának lehetőségét a Budapest-Békéscsaba vonalra

Levélben tiltakozott dr. Kovács József országgyűlési képviselő és dr. Görgényi Ernő, Gyula polgármestere az ellen, hogy a MÁV a nyári hónapokban nem biztosít klimatizált, IC-minőségű kocsikat a Békés InterCity-járatokhoz. A MÁV Kommunikációs Igazgatósága arról tájékoztatta lapunkat, hogy a probléma megoldása érdekében vizsgálták a járművek átcsoportosítását is. Jelenleg azonban nincs olyan terület a hálózaton, ahonnan komoly érdeksérelem nélkül szervezhetnének át IC-kocsikat a Békéscsaba irányába közlekedő belföldi InterCity vonatokba, tekintettel az utasszám jelentős növekedésre.

Papp Gábor

Mint a kérdésben írták, a MÁV-START folyamatosan törekszik kocsiparkjának megújítására, azonban a koros járművek magas száma miatt a leggondosabb karbantartási tevékenység mellett is csökken az üzemkészségük, míg a műszaki meghibásodások száma emelkedik. Ennek következtében a kifogásolt szolgáltatási hiányosságok a Békés InterCityket érintően sajnos valóban gyakrabban tapasztalhatók. Így fordul elő, hogy bizonyos távolsági vonatokban nem minden esetben van lehetőség IC-kocsik közlekedtetésére. Emiatt az utasok megértését kérték.

IC-kocsik, távolsági vonatok, Budapest, Békéscsaba, MÁV
Bizonyos távolsági vonatokban nem minden esetben van lehetőség IC-kocsik közlekedtetésére. Emiatt az utasok megértését kérték
Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

IC-kocsik: nincsenek jó hírek

Hozzátették, a társaság mindent megtesz a járművek és azok berendezéseinek javítására, a bekövetkező műszaki hibák mielőbbi elhárítására, illetve megelőzésére. Az lnterCity-járművek esetében kialakult átmeneti hiányhoz hozzájárult, hogy hálózati szinten több járműtípus a magas futásteljesítmény miatt a vártnál korábban elérte az úgynevezett fővizsgáztatás, azaz nagyjavítás idejét. Emellett a háború okozta kedvezőtlen globális világgazdasági helyzetben több fontos alkatrész beszerzési ideje többszörösére növekedett, ezért jelentősen megnyúlt a kocsik javításának átfutási ideje is.

A vasúttársaság természetesen olyan járművet nem állít forgalomba, mely az utasbiztonságot veszélyeztetheti. A probléma megoldása érdekében vizsgálták a járművek átcsoportosítását is. Jelenleg azonban nincs olyan terület a hálózaton, ahonnan komoly érdeksérelem nélkül szervezhetnének át járműveket a Békéscsaba irányába közlekedő belföldi InterCity vonatokba, tekintettel az utasszám jelentős növekedésre.

Az IC+ kocsik korábbi beszerzésének köszönhetően a kocsiállomány valamelyest fiatalodott az elmúlt években, de további újgenerációs IC-kocsik beszerzése is tervben van. Ezenkívül a járműállomány fiatalítása, korszerűsítése érdekében a MÁV-START kidolgozott egy járműfejlesztési stratégiát. A cél természetesen a teljes flottájának megújítása, így már kizárólag légkondicionált járművek beszerzése szerepel a stratégiában, melynek végrehajtását azonban csak a rendelkezésre álló források függvényében tudják megvalósítani.

Járműbérléssel enyhítenénk a helyzetet

Kérdéseink között felvetettük, hogy a klimatizált kocsik azért is indokoltak lennének, mert a napokban éppen Békéscsaba térségében lesz az egyik legmelegebb az országban, a 40 fokot is elérheti a hőmérséklet, és ebben az időben nem csak a komfortérzet indokolná a klimatizált kocsik biztosítását. 

Ezzel kapcsolatban kiemelték, a vasúttársaság összes kocsijának – ülőhelyek számára vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel, míg a távolsági forgalomban közlekedő járművek negyede rendelkezik hatékonyabb klímaberendezéssel. Az InterCityk IC-minőségű kocsijaiban található klímaberendezés vagy légjavító. Az utóbbi években összesen 92 korszerű IC+ kocsit szerzett be a vasúttársaság. Ezek mellett már 163 modern klimatizált motorvonattal is rendelkezik a MÁV-START, melyek a legforgalmasabb elővárosi vonalakon és a turisztikai szezonban szintén kiemelt forgalmú balatoni távolsági közlekedésben találhatók meg.

A MÁV-START a nyári csúcsidőszakban a minőségi járművek esetében kialakult feszített helyzetet a korábbi évekhez hasonlóan járműbérléssel igyekszik enyhíteni, amely intézkedés reményeink szerint az InterCity szolgáltatáshoz megfelelő járművek biztosítására teremt lehetőséget. A vonalon kétóránként közlekedő nemzetközi vonatokon az InterCity-szolgáltatást a román vasútvállalat (CFR) biztosítja a vasúttársaságok közötti munkamegosztás alapján. Ezeknek a kocsiknak a műszaki állapotát, üzemképességét a határállomáson belépéskor tételesen ellenőrzik, a meghibásodott járművet nem veszik át. Javításukról a román vasúttársaság intézkedik, a figyelmüket minden esetben felhívják a hiányosságokra.


 

 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában