Oktatás

2024.07.06. 11:23

Mobiltelefon az iskolában: ősztől szigorúbb korlátozás jöhet

A napokban elfogadta a parlament az iskolai mobiltelefon korlátozást, ezt törvény szabályozza majd, a gyermekek érdekében. Szeptembertől új időszámítás köszönt be az iskolai mobiltelefonok használatának tekintetében.

Kócsi Zsuzsanna

A köznevelési törvény módosításával a kormány egységes szabályozást határozott meg a napokban, az iskolákba be nem vihető, illetve bevihető, de korlátozottan használható tárgyakra vonatkozóan - ezzel megteremtették a lehetőségét a mobiltelefon iskolai használatának korlátozására is. 

mobiltelefon korlátozás, iskolák, törvény
Mobiltelefon korlátozásról szóló törvény elfogadása Forrás: gettyimages

A kormány új törvényt fogadott el az iskolai mobiltelefon használatáról

Júniusban elfogadta a parlament az iskolai mobiltelefon korlátozásról szóló szabályozást – amelyet Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtott be.  

Az indoklás szerint „az iskolai mobiltelefon-használat jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt.

Bizonyos esetekben kivételt jelent a digitális eszközök használta iskolán belül. Iskolai tanulás célját szolgáló tevékenységek alatt, pedagógus felügyelete mellett engedélyezett. A törvény tartalmazza, hogy a tanároknak és az iskolaőröknek joguk lesz a tanulók csomagját és tárolóhelyiségét átvizsgálni, és a tiltott tárgyat/tárgyakat elvenni. A szóban forgó tárgyak körét egy későbbi rendelet fogja szabályozni, de a jogszabály alapvetően az okoseszközökre, mobiltelefonokra vonatkozik.  

A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke, Horváth Péter nem szorgalmazná a teljes tiltást: „Az eszközök így vagy úgy, de mindenképp bejutnak az intézményekbe, a zéró tolerancia helyett inkább az optimális használatra kellene törekedni

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a mobiltelefon használata az iskolában rossz hatással van a tanulók teljesítményére, és a tanárok munkáját is megnehezíti, ha nem az órára figyelnek a gyerekek. 

A probléma forrása valójában, nem az iskola falai között kezdődik, hanem már korai gyermekkorban. Legfontosabb feladat lenne a prevencióra való törekvés, mely elsősorban a családok feladata. Olyan mintát kellene adni gyermekeinek, hogy a jövőben tudják és ismerjék fel a helyes és normális digitális eszköz használatot, térben és időben egyaránt. 

Azt tapasztalták, hogy az óvodáskori hiperaktivitás és figyelemzavar mértéke előre jelezte az iskoláskori mobilozás mennyiségét, vagyis minél nyüzsgőbb és szétszórtabb egy gyermek óvodáskorban, annál többet kütyüzik kisiskoláskorban. Ez azzal magyarázható, hogy az ilyen gyermekek lekötéséhez a szüleik is sokkal inkább kénytelenek digitális eszközökhöz folyamodni, illetve maguk a gyermekek is keresik az ingerdús, intenzív tartalmakat - idézzük a közleményben Konok Veronikát, az ELTE Etológia Tanszéken működő Alfa Generáció Labor tudományos munkatársát, a kutatás vezetőjét. 

Aggasztó, hogy a tízéves gyerekek már több órát tiktokoznak – ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete. A hírportálunk által megkérdezett szakpszcihológus szerint az elektronikai eszközöktől nem lehet letiltani a gyermekeket, de fontos szabályozni azok használatát. 

Nehéz kérdéseket vett fel a törvény.  Forrás: gettyimages

Iskolákban működő házirend

Az iskolai házirendeknek régóta kötelező szabályozniuk a mobiltelefonok használatát iskolaidőben. Ezek a szabályok viszont nem egységesek, iskolánként változnak. A legtöbb intézményben ma is az a rend, hogy az iskolában nem használhatja a tanuló a mobiltelefont, köteles kikapcsolt állapotban a táskájában tartani mind tanórákon, mind szünetekben.
A szabadidőben, például napköziben való használat esetében már nem mindenhol ilyen szigorú a rend. Vannak iskolák, ahol ebben az esetben engedélyezett bekapcsolni tanári engedéllyel. Tilos azonban videó- és hangfelvételt, fotókat készíteni tanórákról, tanárokról, gyerekekről, illetve közzétenni a közösségi médiában.
A tiltások ellenére visszaélések mindig történnek, ezek minden esetben fegyelmi büntetést vonnak maguk után. A büntető intézkedések mértékét szintén az iskolai házirendek szabják meg saját hatáskörben. Van olyan iskola, ahol figyelmeztetést, intést, megrovást kap a renitens tanuló. A tanulók közt mindig akadnak olyanok, akik megpróbálják kijátszani a szabályokat, ezáltal elvonják saját és társaik figyelmét az iskolai munkáról.

Egy nyugdíjas pedagógus így vélekedett:

6 éve nyugdíjas vagyok, friss személyes tapasztalatom emiatt nincs esetleges visszaélésekről, de a médiában látok, hallok, olvasok a problémáról. (Néha egészen durva dolgokat.) Az iskolák házirendjének eltérő szabályai és az említett visszaélések miatt én egyetértek azzal, hogy központi szabályozást vezessenek be a telefonhasználattal kapcsolatban. Erre egyébként már más EU-s országokban is van példa. Mivel még csak törvényjavaslatról van szó, valószínű nem teljes tiltásról lesz döntés, tanári engedéllyel oktatási céllal továbbra is használható lenne tanórákon. Én is ezt az álláspontot támogatnám.

Szerkesztőségünk az érintettek véleményére is kíváncsi volt

  • Megkeresésünkre egy békéscsabai általános iskola, igazgatója elmondta: „Nálunk évek óta jól működő rendszerben, korlátozva van a mobiltelefonok és egyéb digitális eszközök használta. Házirendünkben foglaltak alapján, a mobiltelefont az iskolába érkezéskor ki kell kapcsolni, a táskában kell tartani, az iskolába tartózkodás ideje alatt csak pedagógus engedélyével lehet használni. Az iskola pedagógusai nyomon követik, és figyelik a gyermekeket. Probléma esetén a szülő az iskolán keresztül eléri gyermekét.”
  • Egy békéscsabai óvoda, igazgatója: „Intézményen belül nem probléma a mobiltelefon, az óvoda a digitális világ zajától mentes, mivel a gyermekek az óvodában nem rendelkeznek önálló mobiltelefonnal. Viszont azt tapasztalják, hogy családokon belül otthon megkapják a gyermekek ezeket az eszközöket. Így arra ösztönzik a szülőket, hogy otthon lehetőség szerint korlátozva vagy egyáltalán ne adják oda gyermekeiknek a tabletet vagy mobiltelefont. Játszanak, kiránduljanak, olvassanak nagyon sok mesét nekik, alakítsák ki ezzel a gyermekek fantázia világát, társasjátékozzanak, mozogjanak sokat friss levegőn. Az igazgató véleménye az, hogy a gyermek az iskolába vigye, legyen nála, hiszen biztonságot ad a fiatalnak, hogy bármikor segítséget tud kérni, de az intézményen belül ne használja a telefont.” 
  • Egy nyugdíjas éveiben járó általános iskolás pedagógus mesélt emlékeiről: „A mi gyerekeink úgy nőttek fel, hogy vagy vittük őket iskolába, külön foglalkozásra, vagy ha nem, aggódtunk, míg haza nem értek. A legutolsó osztályom elsős volt, mikor már voltak mobiltelefonok. Sok bejáró gyerek volt, akik tömegközlekedéssel jöttek iskolába. Aztán elindultak a külön órák, zeneiskola, úszás, tánc... Mi a szülőkkel fontosnak tartottuk ezekben az esetekben a telefon létét. Mindenki tudta, ha megérkezik az osztályba, beleteszi a közös kosárba a telefonját, amit hazainduláskor kiosztottunk. Így a vidékre utazó, külön órára menő gyerekkel a szülő tudott kapcsolatot tartani. Nem egyszer jött vissza a kapuból a gyerek, hogy később érnek ide értem, addig ügyeletben leszek. Soha, semmilyen konfliktus nem volt a telefonok körül. Ha véletlen valakié a kosárban maradt, azt elzártam. A szülő engem el tudott érni ilyen ügyben is.” 
digitális eszközök, tanulásban, segítő, szerepe
A digitális eszközök az iskolai tanulás során, és az otthoni tanulásban is segítséget nyújtanak. Forrás: gettyimages
  • Egy általános iskola felső tagozatos diákja is elmondta véleményét: „Egyet értek a mobiltelefonok korlátozásával az iskola falain belül, bár a jövőt nézve felmerül a kérdés bennem, hogy a technika rohanó fejlődésével, ez a korlátozás meddig tartható fent. Az iskolatáskák átnézése véleményem szerint személyi jogokat sért, de megértem az elmúlt években történt szörnyű iskolai tragédiák kivédésének megelőzésére szolgáló intézkedéseket. Fontosnak tartanám, hogy a táskákat úgy vizsgálják át, hogy a személyes dolgainkat ne pakolják ki. A digitális eszközök az iskolai tanulás során, és az otthoni tanulásban is segítséget nyújtanak, így elkerülhetetlen a használatuk. ”
  • Kérdésünkre egy most elballagott általános iskolás diák a legnagyobb őszinteséggel válaszolt és nagyon örült, hogy elmondhatja a véleményét. “Szerintem ez egy kifejezetten nehéz téma, szülők és gyerekek körében is. Pont most beszélgettünk erről a barátaimmal, mindenkinek más és más nézőpontja van. Ha a mi iskolánkat nézzük, minden reggel le kell adnunk a telefont a portán és csak akkor vehetjük ki, ha vége van az óráinknak. A telefont rengeteg dologgal kapcsolatban lehet nagyon jól alkalmazni, sőt, a tanulmányaink elvégzéséhez gyakorlatilag nélkülözhetetlen a mai világban. Viszont szerintem, az iskola területén belül, nincsen rá szüksége semelyik diáknak sem. Ott a tanárokra van szükség, akik tanítanak minket, és a társainkkal kell kommunikálnunk szemtől szemben. 

Általános iskola felső tagozatában ez napi 7 órát jelent átlagosan, ami szerintem bőven szükséges annak tudatában, hogy amint hazaér a diák újra a telefonjához fog nyúlni. Mert késztetést érez megnézni az újabb social-media-ban fellelhető, sokszor káros történéseket. Illetve heti körülbelül 3 beadandó megírása számít átlagosnak, amihez szintén az internetre van szorulva az ember. Tehát gyakorlatilag reggeltől estig telefon képernyőn lenne a diák, ha az iskolában is szabadon nyomkodhatná a mobilját. Véleményem szerint ez egészségtelen, káros az emberiség számára hiszen megöli a valós emberi kapcsolatokat, a valós világgal való kapcsolatunkat. Persze a szülő és pedagógusok közösen meg tudják tanítani a gyermekeknek az egészséges határok betartását és azt is, hogy mennyire jó dolgokra lehet használni az eszközt, ami a kezünkben van. Erre szuper módszer lehet a telefon napi pár órára való kiiktatása az én nézőpontomban. 

De! Azzal, hogy bárkinek is joga lenne belenyúlni a diák személyes holmijába, a legkisebb mértékben sem értek egyet. Ezzel egy tinédzser személyes terébe könnyedén bele lehet nyúlni, akár túl mélyre is. Ilyenkor sokkal érzékenyebben érint minden fiatalt, minden téma.  Naplók, füzetek tele személyes gondolatokkal. Ha ezek nincsenek tiszteletben tartva későbbiekben nyomokat hagyhat egy lázadó gyerekben. 

  • Szívesen kifejtette a véleményét a törvénnyel kapcsolatban egy középiskolás diák is: „A mi iskolánkban jelenleg szabadon használható a mobiltelefon, táskáinkat nem kutatják át. Órán ha bármely diák elővenné, akkor természetesen a pedagógus kéri tegye el és ne használja, szünetekben nem szólnak ránk ha használjuk. Szerintem ez így teljesen rendben is működik. Azon diákok, akik órán nem az tanulásra figyelnek , úgy gondolom ez, az ő problémájuk. A korlátozásokkal sok incidens elkerülhető. A digitális eszközöket pozitív dolgokra is hasznosítani lehet, véleményem szerint jó lenne egy arany közép utat megtalálni.”
társas kommunikáció, barátok, beszélgetések
Társainkkal kell kommunikálnunk szemtől szemben. Forrás: gettyimages
  • Egy szülő meglátása alapján: „Úgy gondolom, hogy ez a törvény jelen állapotban nem kivitelezhető. Ezek a gyerekek, bele születtek a digitalizációba és ebből kifolyólag a telefonok világába. Nekik ez létszükséglet, sőt meg merem kockáztatni, hogy pánikrohamot kiváltó probléma lenne, ha elvennék az iskolába a telefont. Nyilván, azzal nem értek egyet, hogy a gyermek tanórán használja valamilyen más célzattal a telefont, mint információ szerzést.  A család az első szocializációs színtér, ahol ennek szabályozását intézni kellene, de ez manapság, az olyan családokban, ahol nincs idő illetve sajnos sok esetben indíttatás sem, nem fog megvalósulni. A szülők szinte arra nevelik a gyermekeket, hogy az idejüket ne egymással személyesen töltsék, hanem telefonon kössék le magukat, szinte elszeparálva a világtól, hogy ne keltsenek zajt, ne kelljen velük foglalkozni. Én azt vallom, hogy a gyerekek nagyon leleményesek, és hiába a törvény, biztos vagyok benne, hogy meg fogják találni a kiskaput arra, hogy a telefon továbbra is a közelükben maradjon. Az IKT eszközöket már az óvodába is be akarják vezetni mindezek tényében valószínűsíthető, hogy ez az elképzelés is változni fog.”
  • Egy másik szülő így gondolja: „A törvény csak formalitás, mert tudomásom szerint a legtöbb iskolában, jól működő házirend alapján van szabályozva a digitális eszközök használta iskolán belül. Az én alsó osztályos gyermekeim nem is vihetnek iskolájukba mobil telefont, felső tagozatban is csak megadott szabályok és kereteken belül. Jó dolognak tartom, hogy a kormány törekszik arra, hogy a gyermekeink minél kevesebb időt töltsenek a digitális térben. A táskák átnézése nem túl etikus, bár kiküszöbölhető vele sok veszélyforrás is, így ez a kérdés eléggé megosztó."

Podcast-sorozatunkban dr. Nagy Szilvia beszélgetett a generációk közötti különbségekről, a kommunikáció, a megértés, az együttműködés lehetőségeiről Komjáthy Nóra mentálhigiénés tanárral.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában