2024.09.07. 09:25
Generációs konfliktusokat állítottak a drámák fókuszába – galériával, videóval
Lezárult a VII. Bábos Drámaíró Verseny a Békéscsabai Napsugár Bábszínházban. Az elmúlt napok lázas munkájának meglett a gyümölcse, a péntek esti vetélkedő felejthetetlenre sikerült, bemutatták az elkészült drámákat.
A VII. Bábos Drámaíró Verseny három 16 éven felülieknek szóló drámája azonos konfliktusokat állított középpontba, a kamasz gyerekek és a szülők kapcsolatát, a generációk közötti feszültségeket. A nézők szembesülhettek túlzó elvárásokkal, a megfelelni vágyás, a klímaválság okozta nyugtalansággal, a szorongással, a gyász okozta elakadásokkal, mélyen beleláthattak a mérgező kapcsolatok labirintusába.
A bemutatók után Turbuly Lilla, a zsűri elnöke hangsúlyozta, a mai fiatalok kiútkereséséről, olykor annak reménytelenségéről írtak egyetlen éjszaka alatt drámát a szerzők nagyon különböző módokon, a rendezők pedig képet, víziót adtak ezekhez. A versenyzők bírálatánál fontos szempontot jelentett a rendezés és a szöveg viszonyának alakulása.
Az estére inkább az élő színészi játék volt jellemző, de a bábszínész, tudjuk, hogy univerzális, mindenhez értenie kell. Nagy öröm volt látni a szegedi, a kecskeméti és a helyi művészek egységes játékát, ami a háromnapos intenzív munka nehézségeit is feledtette
– jelentette ki, majd kiemelte a Napsugár bábszínház zenekarának nagyszerű teljesítményét is.
Ők lettek a legjobbak
A bábos drámaíró verseny legjobb írója Drubina Orsolya (Abrak a bajra) lett, a legjobb rendezőnek járó elismerést Maróthy Anna Zorka (Gráf Dorka: Sötét van) zsebelte be. A legjobb színésznek Szekeres Mátét (Ciróka Bábszínház), a legjobb színésznőnek pedig Spergel Annát (Kövér Béla Bábszínház) választották meg. A közönségdíjas produkció Fodor Orsolya rendezésében az Abraka Zabra (Drubina Orsolya: Abrak a bajra) című dráma lett.
Megszólaltak a rendezők a drámai alkotásokról
Ecsedi Csenge, aki Hanula Zsolt Péter Ott jön a kaszás című művét állította színpadra, elmondta, mindvégig gördülékenyen ment a munka a színészekkel, az idő rövidségére sem görcsölt rá. Ugyanezt a „taktikát” folytatta Fodor Orsolya rendező is, akinek fejéből elsőként a hangzásvilág pattant ki, ez vitte tovább a gondolatfolyamot, a koncepciót.
– Igyekeztem rámutatni a mérgező kapcsolatokra, helyzetekre. A mintákat sajnos átvehetjük, bele is ragadhatunk, esetleg kitörhetünk – fűzte hozzá.
Generációs konfliktusokat állítottak a drámák fókuszába
Fotók: Bencsik Ádám
Maróthy Anna Zorka rakta össze a legkomolyabb hangvételű, fény-árnyék kettősségével játszó előadást. Hangsúlyozta, a vizuális formát szereti mélyen átgondolni, így az első munkanap eléggé megviselte. A díszlettervet azonnal megrajzolta, de később át kellett fogalmaznia.