Oda a lilának

Nyemcsok László

Fehér autóm van, ez abszolút közügy. A Monash Egyetem 850 ezer baleset adatait elemezte, hogy kiderítse, melyik autószín a legbiztonságosabb. Azt találták, hogy a fehér autók esetében a legkisebb a baleseti kockázat. A fehérekhez képest a fekete gépkocsiknál nappal 12, éjszaka és rossz látási viszonyok között pedig 47 százalékkal nagyobb a valószínűsége egy balesetnek. A piros, kék és szürke színek is 7–11 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a legbiztonságosabb fehérhez képest.

Amikor az autómat vettem, még nem került napvilágra, hogy a fehér autók tulajdonosai kedvelik az egyszerű életvitelt, odafigyelnek a részletekre és gyakran maximalisták. A fehér színt az őszinteséggel és a tisztasággal is azonosítják. Szerény vagyok, így csak annyit: mindegyik illik rám.

Az ingyenes gépjármű-lekérdezést biztosító Instacar megvizsgálta több mint egymillió, az applikációján keresztül ellenőrzött autó adatait gyártási évek és színek szerint. Míg a ’90-es években gyártott autók 56 százaléka színes, addig az elmúlt tíz évben készült autók esetében ez az arány töredékére esett vissza. A ’90-es években gyártott kocsik fele kék (20 százalék), piros (16) és zöld (14), de még – az azóta szinte teljesen eltűnt – lilából is több ezret gyártottak.

Az elmúlt tíz évben négyből három autó már fekete, fehér vagy szürke. Szóval, szürkébb lett a közlekedés. Bár nincs elég lila autó, de azt kívánom, minél többek szemére szálljon le a lila vagy rózsaszín köd. Ne az úton, hanem akkor, ha beüt a nagy szerelem.